През 2021 г. европейските летища са загубили 1,4 млрд. пътници в сравнение с 2019 г. Спад регистрират всички летища без значение от големината и местоположението им. Основна причина за влошаването на резултатите в последните месеци е Омикрон, който допълнително забавя възстановяването, показва анализ на Международния съвет на летищата ACI Еurope - организация, в която членуват 427 летища.

През 2021 г. е започнало подобряване на пътникопотока, като ръстът е 37 на сто спрямо година по-рано, но възстановяването е все още далеч от нивата през 2019 г., когато броят на пътниците е бил с почти 60% по-голям. Пандемията е основната причина за състоянието на авиационния сектор, като кризата, причинена от нея е най-големият шок за индустрията в историята, се казва в съобщение на концесионера на летище София "Соф Кънект".

По-малките, т.нар. регионални летища се възстановяват с по-бързи темпове от големите, но също са с над 50% по-лоши показатели спрямо 2019 г. Най-много пътници през изминалата година са обслужили летищата в Истанбул, Москва-Шерметиево, Париж-Шарл Дьо Гол, Амстердам-Шипхол и Москва-Домодедово, сочат още данните на ACI.

Показателите на летище София следват общата тенденция - бавно възстановяване, но значително по-неблагоприятни резултати спрямо периода преди Ковид. През 2021 г. столичното летище е обслужило 3,3 млн. пътници, което представлява едва 47% от пътникопотока през 2019 г., когато пътниците са били над 7 милиона и сто хиляди.

Негативната статистика се допълва от близо 3900 заявки за отмяна на полети от и до София, направени в периода от 5 до 25 януари 2022 г.

Въпреки усилията на мениджмънта и запазването на изключително ниски и конкурентни нива на летищни такси на летище София, все още се очаква, че авиационната индустрия в България няма да се възстанови през 2022 г. и броят на пътниците на столичното летище за тази година отново ще бъде под нивата отпреди кризата.

"Възстановяването е все още далеч, макар да виждаме първи сигнали за подобрение. Независимо от пандемията, успяхме да запазим всички работни места засега, въпреки загубите, които отчитаме за 2021 г. и които очакваме и през настоящата година", каза изпълнителният директор на летище София Хесус Кабайеро.

Междувременно британският нискотарифен превозвач "Изиджет" (easyJet) прогнозира, че ударът, който вариантът Омикрон ще нанесе на сектора ще бъде краткосрочен, а възстановяването през лятото ще се доближи до предпандемичните нива, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.

Компанията съобщи днес, че през последното тримесечие на 2021 г. е летяла с 64 процента от допандемичния си капацитет и така не е изпълнила прогнозите си за 80 на сто запълняемост на полетите заради въздействието на Омикрон.

Главният изпълнителен директор Йохан Лундгрен посочи, че резервациите във Великобритания по-рано този месец са се увеличили сериозно, след като много ограничения на пътуванията са паднали и след като властите в Лондон обявиха, че изискванията за тестване отпадат от февруари.

През настоящото тримесечие компанията продава около 67 процента от предпандемичния си капацитет при едва 50 процента само през януари.

Приходите на превозвача за първото тримесечие са нараснали до 805 милиона лири срещу 165 милиона лири преди година, а загубите преди облагане са се свили наполовина до 213 милиона лири.