Американската авиокомпания "Юнайтед еърлайнс" поръча от стартъпа Бум суперсоник 15 свръхзвукови самолета, летящи с устойчиво гориво. Така бе рестартирана идеята за ултрабързи пътувания, която бе преустановена със спирането на самолетите Конкорд през 2003 г., предаде Франс прес.

Ако самолетът, наречен Оувърчър отговори на всички стандарти, то той би могъл да транспортира пътници при скорост два пъти колкото скоростта на най-бързите сега самолети. Това би позволило да се изпълняват полети за два пъти по-малко време. Полет между Ню Йорк и Лондон ще отнеме три часа и половина, а между Ню Йорк и Франкфурт - четири часа.

С плановете за ултрабързо придвижване "Юнайтед еърлайнс" върви срещу течението на авиокомпаниите от последните 50 години, които искат да летят по-бързо, но по-евтино.

Последният свръхзвуков самолет Конкорд бе приземен през 2003 г. Той обслужваше полети за "Бритиш еъруейз" и "Ер Франс" от 1976 г. до 2003 г., но харчеше много гориво и не беше рентабилен за авиопревозвачите. Катастрофата с Конкорда на "Ер Франс" малко след излитането му в Париж, коствала живота на 113 души, ускори изваждането му от употреба.

Съгласно сделката, която сега "Юнайтед еърлайнс" е сключила, освен 15-те самолета, има опция за закупуване на допълнителни 35 свръхзвукови апарата. Очаква се самолетът да бъде представен през 2025 г. и да лети за първи път през 2026 г. Той ще започне да превозва пътници през 2029 г. и ще бъде захранван на 100 процента с устойчиво авиационно гориво.

Финансовите детайли на поръчката не се съобщават. Бум суперсоник засега е събрал 270 милиона долара от различни инвеститори и е сключил партньорство с производителя на самолетни двигатели "Ролс Ройс".

Свръхзвуковият апарат трябва да получи и зелена светлина и да лети на около 18 километра височина срещу 12 километра за реактивните самолети.