Uber Technologies разочарова инвеститорите с тримесечните си резултати, които показаха по-слаб ръст на резерваците и на броя месечно активни потребители - две метрики, които са внимателно следени от Wall Street, пише Bloomberg, цитиран от Инвестор.

Компанията за споделено пътуване надмина очакванията за тримесечните приходи и за загубата, подобри прогнозата за годишната си загуба и обеща да се върне към печалбата през 2021 г. Това не се оказа достатъчно, за да тласне цената на акциите ѝ нагоре. Стойността на книжата се сви с около 5% по време на следборсовата търговия, веднага след обявяването на финансовия отчет.

Базираната в Сан Франциско компания иска да увери инвеститорите, че може да се развие от услуга за споделено пътуване в платформа, предлагаща различни видове транспорт.

Въпреки че общите резултати на Uber са добри, несигурността от възможността нови акции на компанията да наводнят пазара хвърля сянка върху може би вече потиснатата цена на книжата, твърди Али Могараби, анализатор на Morningstar.

По време на срещата си с репортери след обявяването на отчета директорите на Uber заявиха, че компанията вече няма да харчи толкова агресивно и ще се върне към коригирана печалба през 2021 г.

"Ще въведем дисциплина в компанията и ще правим само инвестиции, които можем да си позволим", уточни главният изпълнителен директор Дара Косровшахи.

Прогнозата повтаря ангажимента на по-малкия конкурент на Uber - Lyft, който заяви, че ще излезе на печалба през четвъртото тримесечие на 2021 г., т.е. година по-рано от очакваното досега. Lyft, която се фокусира само върху транспорта, надмина очакванията на анализаторите, когато отчете резултатите си миналата седмица.

Косровшахи се опитва да свие разходите, като съкрати около 1200 позиции от звената за маркетинг и продажби, инженерни позиции и продуктови. Подобно на Lyft, Uber също спира намаленията за пътници и другите инициативи за шофьори, за да се опита да подобри маржовете си и да свие загубата. Косровшахи заяви, че Uber ще излезе от пазари и ще продаде активите си на места, на които знае, че не може да заеме първо или второ място на пазара, като това ще се случи в рамките на следващите 18 месеца.

Откакто стана публична през май, компанията е наказвана от инвеститорите за своята стратегия да расте на всяка цена. В понеделник книжата завършиха борсовия ден на цена от 31,08 долара, доста под цената от 45 долара от първичното публично предлагане.

Въпреки че от печалбата я делят няколко години, все пак анализаторите очакваха този момент да настъпи по-далеч във времето.

Uber завърши тримесечието с 12,7 млрд. долара в брой, което предполага, че може да продължи да инвестира в растежа си там, където не очаква да продължава да губи. Коригираната загуба за последния отчетен период се е увеличила до 585 млн. долара, в сравнение с 485 млн. долара през същия период миналата година, но все пак се оказа над средната прогноза на анализаторите за 808 млн. долара.

Тримесечните коригирани приходи са нараснали с 33 на сто до 3,5 млрд. долара, над прогнозата за 3,39 млрд. долара. Uber ревизира прогнозата за годишната си загуба до 2,8-2,9 млрд. долара, което представлява подобрение с 250 млн. долара.

Но все пак компанията трябва да направи повече, за да привлича клиенти. Месечно активните потребители в платформата ѝ са достигнали 103 млн., т.е. е записала 26% ръст. Анализаторите очакваха 107 млн.

Брутните резервации, мярка, която обхваща общата стойност на превозите, поръчките на храна и другите бизнес начинания, е 16,5 млрд. долара, в сравнение с прогнозата за 16,7 млрд. долара. Особено разочароващи са резултатите на бизнеса с доставки на храна.