След официалното пълно одобрение на ваксината срещу КОВИД-19 на Пфайзер/Бионтех (Pfizer/BioNTech), обявено миналия понеделник от здравните регулатори в САЩ, все повече големи американски компании започват да искат задължителна ваксинация на служителите си и дори на клиентите, информират Франс прес и БТА.

Аптеките Си Ви Ес (CVS), петролната компания Шеврон (Chevron), Дисни (Disney), както и банката Голдман Сакс (Goldman Sachs), въведоха изисквания за всички или част от служителите си да представят доказателство, че са ваксинирани.

Още от юни, след такива съобщения на банката Морган Стенли (Morgan Stanley) и мениджъра на активи БлекРок (BlackRock), няколко големи групи се осмелиха да променят тона и да преминат от препоръки към задължение.

Гугъл (Google), Фейсбук (Facebook), а след това и Юбър (Uber) официално забраниха влизането в офисите на служители без пълна ваксинационна схема.

Но безусловното одобрение на ваксината срещу КОВИД-19 на Пфайзер/Бионтех изглежда отприщи нещата.

Доста от хората, които не бяха склонни да се ваксинират, се оправдаваха отчасти с неясния статут на ваксините на Пфайзер, Модерна (Moderna) и Джонсън енд Джонсън (Johnson & Johnson), разполагащи дотогава само със спешни разрешителни в САЩ.

Също миналия понеделник президентът Джо Байдън призова работодателите на направят като него и да поискат от служителите си да се ваксинират, ако не искат да бъдат подложени на строги ограничения. В края на юли държавният глава предложи на федералните служители избор между ваксинация или задължителни санитарни ограничения и редовно тестване.

Потребителите в социалните мрежи обвиняват компаниите, които са се осмелили да изискват задължително ваксиниране, че нарушават индивидуалните свободи в страна, за която те са основна ценност.

Нито една известна личност обаче не се изправи открито срещу някоя компания или срещу "корпоративна Америка".

Това, че нямаше критики срещу предприятията се дължи на факта, че повечето от тях действаха отговорно при управлението на пандемията, най-вече като въведоха масово дистанционната работа, изтъква преподавателят по комуникации в университета в щата Аризона Марк Хас.

В същото време много други компании още не са направили такава крачка. Американ еърлайнс (American Airlines) например силно насърчава служителите си да се ваксинират, но засега отказва да направи това задължително. Авиокомпанията обаче дава на ваксинираните един допълнителен ден отпуск и 50 долара.

Във вторник нейната конкурентка Делта еър лайнс (Delta Air Lines) обяви, че ще въведе допълнителна вноска за здравна застраховка от 200 долара месечно за неваксинираните служители. Така според нея ще се компенсира финансовият риск за предприятието от решението на отделни служители да не се ваксинират.

Големи работодатели в страната като Амазон (Amazon), Хоум депо (Home Depot), ФедЕкс (FedEx), Ю Пи Ес (UPS) и Таргет (Target) още не говорят за задължителни ваксинации. Дори Уолмарт (Walmart) задължи единствено служителите в централата си да се ваксинират, но не и тези в магазините и складовете му.

Специалистите са единодушни, че правните рискове, свързани с такава задължителна мярка, са минимални, дори това да доведе до уволнение.

През май федералната агенция за съблюдаване на закона срещу дискриминацията на работното място (EEOC) обяви, че задължението да се представя доказателство за поставена ваксина не представлява нарушение на трудовото право в САЩ.