"Ер Франс" (Air Francе) намали наполовина емисиите въглероден двуокис (CO2) при два свои полета, съобщиха от авиокомпанията, предаде БТА. Като гориво е използвана стара готварска мазнина.

На 13 април "Ер Франс" стартира програмата Air France ACT, представяща нова стратегия за декарбонизация, целяща 30 на сто по-малко емисии на въглероден двуокис (за пътник на километър) до 2030 г. в сравнение с 2019 г., т.е. 12 на сто по-малко общи емисии. За да илюстрира начините, по които може да бъде постигната тази цел, днес компанията изпълни серия от действия на два от своите полети, тръгващи от Париж-Шарл дьо Гол.

Този проект е част от Skyteam Sustainable Flight Challenge, инициатива за стимулиране на екологичните иновации. Програмата приканва авиокомпаниите членки на алианса да се включат в предизвикателството и изпълняват възможно най-екологично отговорните полети от 1 до 14 май 2022 г.

Операцията се проведе в рамките на два полета, единият до Монреал, изпълнен от "Еърбъс A350" на 3 май, а другият до Лисабон на 4 май, обслужен от "Еърбъс A220". Тези самолети от последно поколение, които са в основата на стратегията на "Ер Франс" за обновяване на флота, консумират от 20 до 25 на сто по-малко гориво от самолетите от предишното поколение. Шумовият им отпечатък пък е намален с една трета. До 2030 г. тези самолети ще представляват 70 на сто от флота на "Ер Франс", в сравнение със 7 процента днес, благодарение на инвестицията на авиокомпанията в размер на един милиард евро годишно от сега до 2025 г.

Полетът до Монреал е бил зареден с 16 на сто устойчиво авиационно гориво (SAF), а полетът до Лисабон - с 30 на сто SAF, в сравнение с 1 на сто в момента, използван за полети, излитащи от Франция, съгласно настоящите разпоредби. Тези горива се произвеждат от биомаса, например използвана готварска мазнина. Следователно, те не се конкурират с хранителната индустрия и позволяват средно намаляване от 80 на сто на емисиите на CO2 в сравнение с конвенционалното гориво. Ако вземем примера с използвана растителна мазнина, това означава да се вземе предвид уловения CO2 по време на растежа на растението, първото му ползване като мазнина за готвене, неговото рециклиране и използването му като авиационно гориво.

На земята и на борда пилотите приложиха техники за екопилотиране, като рулиране само с един работещ двигател на земята и оптимизиране на траектории в реално време, в координация с контрола на въздушното движение.

Използването на тези методи позволи редуциране наполовина на CO2 емисиите при всеки от двата полета. Тази операция и значителният ѝ резултат станаха възможни, благодарение на ангажираността на персонала от всички сектори на "Ер Франс" - пилоти, кабинни екипажи, наземен персонал, карго и персонал за техническа поддръжка, търговски, оперативни отдели, както и от партньорски компании, посочват от авиокомпанията.