Подписването на концесионния договор за летище София е показател за устойчивото развитие на България, това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков, цитиран в съобщение на министерството.

Договорът за концесия на летище София бе подписан по-рано днес в присъствието на министър-председателя Бойко Борисов, посланиците на Австрия Андреа Вике и Франция Флоранс Робин, както и временно управляващият мисията на посолството на Германия Йорк Шуграф.

"Днешното подписване на концесията на летище София е показателно за прозрачност и за това, че нашите европейски партньори са добре дошли в България. Процедурата бе спечелена от консорциум "Соф Кънект", летищен оператор "Мюнхен", в който участват немски, френски и австрийски компании. С такива европейски партньори съм убеден, че България ще върви напред", отбеляза премиерът Бойко Борисов.

"Привличането на първокласни чуждестранни инвеститори е съществен елемент от политиката на правителството на Борисов", категоричен бе министър Желязков. "Развитието на публично-частните партньорства намери своята удовлетворителна реализация след немалко години на политическа аргументация, а защо не и на политическа конфронтация по този изключително важен въпрос" каза той.

"Доказахме, че България е атрактивна страна, която може да привлича първокласни инвеститори с подписването на договора за концесия на летище София. За нас е важно летище София не просто да бъде един актив, в който да се инвестира, а да е врата на България към Европа и света", изтъкна министър Желязков.

"Концесионната процедура е началото, а не краят на дългия път, който предстои оттук нататък. Вярваме, че летище София наистина в лицето на "Соф кънект" ще намери най-доброто, което е възможно в настоящия момент. Уменията на мениджърите ще убедят българското общество, че публично-частното партньорство е добрият начин за реализиране на големи инфраструктурни проекти", заяви транспортният министър. Той изрази увереност, че пътуващите и всички, които използват услугите на летище София ще забележат голямата разлика и ще бъдат удовлетворени независимо от предизвикателствата, които предстоят.

"Летище София ще бъде по-иновативно и с по-голям шанс за развитие. Вярваме, че ще помогнем с инвестицията за развитието на по-добрата икономика в България", заяви представителят на консорциум "Соф кънект" Тиери До.

Първоначалното концесионно възнаграждение е в размер на 550 млн. лева. Концесионерът ще заплаща годишно концесионно възнаграждение в размер на по-голямата от двете суми: 24 542 010,30 евро и сумата, определена чрез прилагане на 32 % спрямо общия размер на Общите приходи от концесията за съответната година. Съгласно програмата за изпълнение на договора ще бъдат направени инвестиции за не по-малко от 608 млн. евро. Също така в срок до 10-тата година от началото на концесията ще бъде изграден нов Терминал 3 на Летище София, като е предвидено и изграждането на нов Карго терминал.

Кои бяха кандидатите

Оферти в процедурата подадоха петима участници, всеки от тях със значителен опит и необходимата професионална репутация.

• Консорциум "Витоша", с летищен оператор "Манчестър Еърпорт Груп";

• Консорциум "Соф Кънект" с летищен оператор "Мюнхен";

• Консорциум ССБ София Еърпорт ДжейВи с летищния оператор "Копенхаген";

• "Фрапорт България" ЕАД;

• Консорциум между "Еърпортс Де Пари" ЕС. ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг".

След победителя "Соф Кънект" се наредиха: консорциум Еърпортс Де Пари" ЕС. ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" А. Ш.; "Фрапорт България"; консорциум "Витоша"; консорциум "ССБ София Еърпорт".