Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" /BULATSA/ съвместно с ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" /ГД ГВА/ към МТИТС разработват експертни правила за летенето с малки самолети, каза пред БТА генералният директор на РВД Георги Пеев. Той бе помолен да коментира мерките за предотвратяване на инцидентите с малките самолети, зачестили напоследък.

Идеята е да засегнем малко по-сериозно темите, които са свързани с управлението на въздушното движение, обслужването на въздушното движение и управлението на въздушното пространство. Това са всички правила, които пилотите на малки самолети, когато летят, трябва да спазват - кога навлизат в контролирано въздушно пространство, как да си планират полета, кога трябва да осъществяват контакт с органите за обслужване на въздушното движение, кога и къде трябва да гледат за определени забрани и ограничения.

Освен това, ще осъвременим т. нар. наръчник на правилата за визуални полети. Това е нашият прочит, на BULATSA, към пилотите на малки самолети - всичко, което им е необходимо на тях, така че безопасно и ефективно да летят, коментира Пеев. Той уточни, че възложител на експертизата е Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Кога точно тя ще стане законодателен факт не се знае.

Друго, с което ще помогнем на ГВА, е да предприемем законодателни и не само, инициативи, свързани с т. нар. площадки, правилният термин за които е "малки летища". Там, където е необходимо, да се направят т. нар. органи за летищно-полетно информационно обслужване вече сме разработили курс, безплатно, и ще влезем в техните курсове за обучение, посочи Георги Пеев. Той обясни, че на малките летища, на които излитат и кацат малките самолети, предстои да бъдат разработени адекватни процедури за безопасно излитане и кацане. Съответно хората, които ще обслужват тези площадки, като персонал, трябва да преминат през курсове на обучение от РВД, които вече сме разработили и ще предложим на МТИТС, информира Пеев.

Курсовете ще бъдат напълно безплатни, нещо като инвестиции в сигурността. Така персоналът ще може за много по-кратко време, отколкото е това на ръководителите на полети, за един - два месеца, да се обучат и напълно легално и адекватно да изпълняват задълженията си. В повечето от случаите тези хора са бивши служители на РВД, уточни Пенев. С други думи персоналът, който има отношение към полетите на малките летища, трябва да бъде компетентен на базово ниво, така че да изпълнява задълженията, свързани с безопасното излитане и кацане на самолета и движението в този район, посочи той.

"Авиационни експерти ходят по вестници, телевизии и т.н. изказват се по най-различни теми, звучат компетентно за масовата публика, обсъждат как и какво е турболенция и недобрата връзка между пилота и "диспечера". Има едно златно правило, че никой не бива да се изказва докато не приключи разследването, защото детайлите са важни. Ние обаче още преди авиационното събитие да е станало обясняваме детайлите". Този коментар направи шефът на РВД по повод последните събития със самолет "Боинг" на българска авиокомпания по време на полет между Прищина и Базел, при който пострадаха няколко души.

Георги Пеев присъства на "Авиационен форум - 2019 г." , посветен на състоянието и перспективите пред Българската гражданска авиация, както и 50-годишнината на ДП "Ръководство на въздушното движение", на Летище София. Пеев представи дейността на ДП РВД, като предприятие, което е съществен фактор в системата на въздушния транспорт на България и в международната авиационна общност.

РВД е с персонал от около 1100 човека, като 300 души са ръководителите на полети, а 150 са на работно място - контрол. Целта е следващите години те да станат до 200 души. Подборът им е по Регламент 340 на ЕС и дефинира ясно всички изисквания и критерии, като лицензът им важи за всички страни в Европа и света. Освен нашите 111 хил. кв. км РВД има делегирани права по още 30 хил. кв. км в Черно море, изключително интензивен трафик, уточни Пеев.

Тревогите и предизвикателствата на РВД са свързани с периода от 2014 г., след анексирането на Крим от Русия, каза Георги Пеев. Общо 65 - 70 на сто е увеличението на трафика през българското пространство през този период. През миналата година са обслужени 9000 самолета, което ни нарежда след големите страни по абсолютна стойност на трафика след Англия, Франция, Германия, Италия, Турция, информира шефът на РВД. "Ние сме малко въздушно пространство с много трафик и комплексно, заради многото летища, на които правим снижение на борд. В тези случаи ръководителят на полети трябва да мисли и изчислява триизмерно", обясни той.

Освен Симферопол, около нас е пълно със всякакви други кризи. Вече летим през Северен Ирак, но Сирия е затворена, Кипър има сериозни предизвикателства в капацитета си, Гърция също, а в Украйна освен Крим проблеми има и в Днепропетровск, обясни Пеев.

Ръстът на трафика през най-натоварения месец - юли, е 100 хил. обслужени самолета, каза още той.

Георги Пеев определи като голямо предизвикателство новото Истанбулско летище, което оперира с пълен капацитет от две писти, като крайната фаза е шест писти. За пилотите местонахождението на летището е изключително предизвикателство, а оттам и за ръководителите на полети.

В Европа тече процес "Свободно планиране на траекториите" и с колегите от Румъния и Унгария се стремим да осигурим най-преки траектории, информира Пеев.

Политиката на BULATSA е нула минути закъснения. Таксата за прелитане в момента е около 30 евро и е една от най-ниските в Европа, което ни позволява едновременно да бъдем ефективни и да осъществяваме инвестиции, коментира генералният директор на РВД. Той каза още, че до 2035 г. предприятието ще има 25 сектора /порции на разцепване на въздушното пространство/. Ще се въведе и комуникационна инфраструктура за Data Link услуги въздух-земя, при която ръководителите на полети и пилотите ще си комуникират посредством предефинирани текстови съобщения и няма да използват глас. В момента тези разговори стават на микрофон. Дейта линка няма да замени вербалната комуникация, а ще стартира с функции, които покриват само стандартни операции и не замърсяват ефира.

РВД е инсталирало и три нови радара - Черни връх, Върбица и новият на Летище София, припомни Пеев. Радарите са без човешка намеса и предоставят всички данни за полета. Два нови радара предстои да бъдат инсталирани във Варна и Бургас, а трети в Шабла. Предприятието е въвело и чисто нова система за гражданско-военна информация за координация между двете звена и още много нови системи, които да позволяват гъвкаво използване на въздушното пространство и използването на нови честоти. Предвижда се изцяло сателитно базирани схеми за излитане и кацане, кацане при ниска видимост, каза Георги Пеев.

"Макар мисията на BULATSA да е полети без закъснения, статистиката за 2018 г. показва 19 млн. минути закъснение в европейската мрежа, като основните генератори на закъснения са Германия и Франция - заради недобра кадрова политика, противоречия между ръководители и оператори. Това, което наблюдаваме в Европа, за щастие, не важи у нас. Ние имаме много добро разбиране от страна на МТИТС към нашия сектор и много добра комуникация, както от страна на сегашния министър Росен Желязков, така и на неговите предшественици", отбеляза Георги Пеев.