Обезщетенията за закъснения на влаковете над 1 час се увеличават от 25% на 50% от цената на билета, реши Европейският парламент (ЕП).

Пътниците ще имат право на 75% обезщетение от цената на билета за закъснение от 1 час и 30 минути и 100% от цената за закъснение над 2 часа.

Евродепутатите подкрепиха промени в правилата от 2009 г. с цел по-добра помощ за трудноподвижни лица, по-добър достъп за велосипедисти и по-ясни процедури при жалби. Железопътните предприятия трябва да подобрят достъпа до информация за правата на пътниците, съобщи ЕП.

За да се избегне блокирането на пътници при изпусната връзка от многоетапно пътуване, пътниците ще имат същите права на информация, помощ и обезщетение като при директно пътуване.

Бяха отхвърлени предложенията за освобождаване на железопътните оператори от изплащане на обезщетения в случаи на "извънредни обстоятелства". 

Съдействието за хора с намалена подвижност трябва да е безплатно на по-големите гари и без предизвестие. Намалява се времето за предизвестие при нужда от съдействие на по-малки гари.

Пътниците имат право да вземат велосипеди във влакове, включително високоскоростните, за дълги разстояния, трансгранични и местни превози, гласи приетият текст. Новите или обновени влакове трябва да разполагат с ясно обособени пространства за превоз на сглобени велосипеди.

Евродепутатите подкрепиха по-ранното приключване на временното освобождаване, използвано от някои държави членки, за прилагането само на части от правилата за пътници от 2009 г. за вътрешните железопътни услуги. Това освобождаване трябва да бъде прекратено най-късно година, след като правилата влязат в сила.

Парламентът настоява правилата да се прилагат и за крайградски железопътни услуги.

Позицията на ЕП за преразглеждането на правата на пътниците беше приета с 533 гласа "за", 37 "против" и 47 "въздържал се". Преговорите за окончателния текст на законодателното предложение могат да започнат, след като Съветът на ЕС приеме своята позиция.