Датският концерн за морски транспорт A.P. Moller-Maersk, най-голямата в света компания в този сектор, е отчела рязко покачване на печалбата си през второто тримесечие, тъй като задръстванията и забавното придвижване продължават да вдигат цените на превоза, информира CNBC, цитирана от БТА.

Компанията обяви днес печалба преди лихви, данъци, обезценка и амортизация (EBITDA) от 5,1 милиарда долара, което е увеличение с 200 процента спрямо 1,7 милиарда долара през същия период на миналата година. Приходите са скочили с почти 60 процента до 14,2 милиарда долара.

Морските превози нараснаха неимоверно, тъй като глобалната икономика се възстанови от пандемията от Ковид-19 и търсенето на стоки се поднови. Недостигът на контейнери обаче оказва натиск върху веригата за доставки. Неотдавна комбинацията от все по-големия брой поръчки на дребно и по-бавното им изпълнение заради нови огнища на Ковид-19 в някои страни допълнително повиши цените.

В настоящия момент при контейнерните превози се наблюдава невъзможност за изпълнение на поръчките. Глобалният капацитет не е в състояние да удовлетвори търсенето и това повишава цените на превозите, каза в предаването "Скуок бокс Юръп" по CNBC главният изпълнителен директор на Maersk Сьорен Скоу.

"Имахме задръстване в Лос Анджелис, затворен за седмица Суецки канал, едно от най-големите пристанища в Китай също беше затворено за повече от седмица през последното тримесечие и заради това не можахме да използваме целия си капацитет на пазара, което допълнително задълбочи проблема", коментира той.

Тарифите за превоз от Китай до САЩ например достигнаха нов исторически максимум от над 20 000 долара за 40-футов контейнер (с дължина 12,192 м - бел. ред.), което е увеличение с над 500 процента спрямо предходната година, според компанията за контрол на морския транспорт Freightos.

Датският гигант съобщи днес също така, че е придобил компаниите за доставка на пратки Visible Supply Chain Management и B2C Europе като част от плана си за увеличаване на потенциала в онлайн търговията.

Maersk подобри в началото на седмицата прогнозите си за 2021 година до базова печалба преди лихви, данъци, обезценка и амортизация между 18 и 19,5 милиарда долара с планиран свободен паричен поток от поне 11,5 милиарда долара.