Инцидентът с "Боинг" 777 (Boeing 777) на 21 февруари може да е възникнал поради умора на метала (виж по-долу) на двигателя. Това съобщи в понеделник вечерта ръководителят на Националния съвет за безопасност на транспорта (National Transportation Safety Board - NTSB) Робърт Съмуолт във видео брифинг, публикуван на страницата на регулатора в Туитър.

Според длъжностното лице лопатките на вентилатора на двигателя "Прат енд Уитни" (Pratt & Whitney PW 4000) ще бъдат изследвани във вторник в лабораторията на производителя под наблюдението на специалисти от Националния съвет.

В същото време, отбеляза Съмуолт, наличните данни все още са предварителни.

"Четири минути след излитането във втория двигател бяха регистрирани вибрации. ... Двигателят има 22 лопатки, две са счупени", каза шефът на съвета, цитиран от ТАСС. Предварително разследване показа, че това е станало поради умора на метал. Част, която беше счупена в средата, беше повредена при контакт с повредено острие на лопатката."

В същото време, според Съмуолт, инцидентът не е свързан с повреда на самия двигател.

Какво се случи на 21 феврури

Самолет "Боинг" (Boeing) 777 на американската авиокомпания "Юнайтед еърлайнс" (United Airllines), полет 328, излетял от Денвър за Хонолулу, трябваше да се върне на летището заради повреда на десния му двигател. Самолетът кацна безопасно, но двигателят се разпадна във въздуха и големи части от него паднаха близо до жилищни сгради. Пострадали няма.

Най-общо за металната умора

Умората на метал възниква, когато металните части са отслабени поради многократни напрежения. Умората на метал е един от най-фините видове метални откази и един от най-опасните. Въпреки че металната повреда може да възникне от прекомерни опънни натоварвания, срязващи натоварвания и ударни натоварвания, умората на метала е тип повреда, която може да остане незабелязана чак до момента, когато стане твърде късно, се казва в едно специализирано издание.