След като се разбра, че изборът за концесионер на Летище София е обжалван, от определения за победител консорциум изпратиха съобщение, с което представиха кандидатурата си.

Кой е спечелилият концесията и какви са намеренията му

В консорциума "Соф кънект" влизат Meridiam, STRABAG и Летище Мюнхен

Летище Мюнхен и инвестиционният фонд Meridiam, съвместно с "Щрабаг" (STRABAG), получиха концесията на летище София след решение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Към днешна дата проектът навлезе в нова фаза и нашата група работи активно и е напълно мобилизирана да осигури бъдещето на летище София в дългосрочно партньорство с Министерството на транспорта, се казва в съобщение, изпратено до медиите и подписано от директора по корпоративни комуникации Корина Борн.

Вълнуващият тръжен процес привлече интереса на някои от най-добрите летищни оператори в световен мащаб. Той се провежда от българското правителство с подкрепата на Международната финансова корпорация  (от групата на Световната банка) и ЕБВР в съответствие с международните и индустриалните стандарти. Както е обичайно при този вид тръжна процедура, Комисията за защита на конкуренцията ще продължи своя преглед.

Нашата група очаква с нетърпение следващите стъпки в процедурата и работи в тясно сътрудничество с всички заинтересовани страни, за да приложи своя план за развитие, за да засили още повече привлекателността на летището и икономиката, се казва в съобщението.

Следва представяне на участниците в консорциума

Водещият участник е Летище Мюнхен, основано през 1949 г. и собственост на Свободната държава Бавария (51%), Федерална Република Германия (26%) и Мюнхен (23%). Само за няколко години от откриването си, Летище Мюнхен се превърна в главен център за въздушен транспорт и твърдо се установи като едно от 10-те най-натоварени летища в Европа. Сега летището предлага връзки към повече от 260 дестинации по целия свят.

През 2018 г. Летище Мюнхен е обработило повече от 413 000 полета и общо 46,3 милиона пътници. Порталът на Бавария към света беше първото - и до днес единствено - летище в Европа, което получи пет звезди от базирания в Лондон институт Скайтракс (Skytrax).

След безпроблемното преместване на новото си място през 1992 г. Летище Мюнхен започна да предоставя услуги за управление, консултации и обучение на други летища, авиокомпании и инвеститори по целия свят. Досега Летище Мюнхен успешно реализира проекти в над 30 страни, включително например САЩ, Бразилия, Хондурас, Еквадор, Индия, Сингапур, Китай, Япония, Тайланд, Малайзия, Южна Африка, Египет и Турция.

Meridiam е френска независима глобална инвестиционна компания, специализирана в дългосрочни обществени инфраструктурни проекти с повече от 70 проекта и активи в 23 страни, 7 милиарда евро под управление и 55 милиарда евро вложени в строителство. Фондът работи в България в партньорство с ЕБВР (Европейска банка за възстановяване и развитие).

Meridiam инвестира в дългосрочни проекти и се фокусира до голяма степен върху генериране на положителни екологични, социални и управленски въздействия. Meridiam има доказан опит в сектора на летищата със съществуващ портфейл, в който се включва например "Ла Гуардия" (LaGuardia Central Terminal) (Ню Йорк, САЩ).

STRABAG е група със значително местно присъствие чрез дъщерното си дружество СТРАБАГ ЕАД. Групата е технологичен партньор за строителни услуги с инвестиционен рейтинг от S&P. STRABAG генерира на глобална основа оборот от 15,2 милиарда евро през 2018 г. при средно около 75 000 наети служители. Това е един от най-силните в света доставчици на инженерингови и строителни услуги (EPC) и също така е една от малкото компании, способни да предлагат услуги по цялата верига в областта на строителството. Групата има богат опит в изграждането на летища и крайлетищни съоръжения.

Кои обжалват избора

На интернет страницата на Комисията за защита на конкуренцията има подадени три жалби. Последната, трета, жалба е подадена днес, 29 юли, от "Фрапорт - България" ЕАД, като ответник е Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Известно е, че германско-българскa компания "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД, е концесионер за управление на летищата Варна и Бургас за 35 години. 

На 26 юли бяха подадени две жалби.Първата жалба срещу МТИТС подаде Консорциум "Еърпортс Де Пари" ЕС. ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" А. Ш. с водещ член "Еърпортс Де Пари" ЕС. ЕЙ. Този консорциум беше класиран на второ място.

Жалба подаде и "МАГ Оувърсийз Инвестмънтс" Лтд - водещ партньор в консорциум "Витоша", заел четвърта позиция след процедурата за концесия. В състава на консорциума (според офертата) водещ член е "Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид", а участник BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп.

Какво е класирането към момента:

  1. Консорциум "Соф Кънект", с летищен оператор "Мюнхен" с 86,12 точки;
  2. Консорциум Еърпортс Де Пари" ЕС. ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" А. Ш. с 80,31 т.
  3. "Фрапорт България" с 80,19 точки.
  4. Консорциум "Витоша" с 78,42 т.
  5. Консорциум "ССБ София Еърпорт" с 66,15 т.

Преди месец министър Росен Желязков каза в отговор на депутат от транспортната комисия, че "до средата на юли ще имаме произнасяне на комисията, която оценява офертите за концесия на летище София".