Европейската комисия (ЕК) разреши на Италия да отпусне помощ от 12,8 милиона евро на авиокомпанията Alitalia, която е засегната, както целия сектор, от исторически спад на дейността заради пандемията от коронавируса, предаде Франс прес.

Помощта на Рим в размер на 12,835 милиона евро за Alitalia съответства на правилата на ЕС в областта на държавните помощи, обяви ЕК в комюнике.

Намерението е авиопревозвачът да се компенсира за понесените загуби по някои маршрути заради пандемията от коронавируса през януари 2021 година, уточни изпълнителният орган на ЕС.

Alitalia е на ръба на фалита и преговорите за спасяването й, които се водят между правителството на премиера Марио Драги и службите на еврокомисаря за конкуренцията Маргрете Вестагер, са в задънена улица. Сметките на авиокомпанията от години са на червено и се наложи тя да бъде поставена под административно управление от 2017 година. Оттогава Рим напразно търси купувачи, припомня АФП.

Помощта набъбва

На 4 септември 2020 г. Европейската комисия одобри финансовата подкрепа за Alitalia в размер на 199,45 милиона евро, като съответстваща на правилата на ЕС за държавна помощ. Мярката има за цел да компенсира авиокомпанията за щетите, претърпени вследствие на коронавируса.

На 29 декември 2020 г. Европейската комисия съобщи, че отпуснатите 73,02 милиона евро на Alitalia съответства на правилата на ЕС за държавна помощ. Тази мярка има за цел да компенсира авиокомпанията за щетите, претърпени по 19 маршрута заради пандемията между 16 юни и 31 октомври с.г.

На 26 март 2021 г. пък Европейската комисия одобри предоставените на авиопревозвача от държавата 24,7 милиона евро. Според съобщението на ЕК "тази мярка има за цел да компенсира авиокомпанията за щетите, претърпени по определени маршрути поради избухването на коронавирусната пандемия между 1 ноември и 31 декември 2020 г."

Как ще се връща държавна помощ: примерът на Луфтханза

В същия момент най-голямата германска авиокомпания Lufthansa разглежда възможността да вземе допълнителни заеми от големи банки за около 3 милиарда евро, за да върне държавната помощ, която получи за покриване на загубите, причинени от пандемията. Това съобщи преди два дни агенция Блумбърг, позовавайки се на информирани източници.

Кредитите и условията по тях ще зависят от пазарните условия. Наред с това се посочва, че Lufthansa може да увеличи капитала си още през юни.

На 25 май 2020 година германското правителство съгласува с авиокомпанията условия за предоставяне на пакет от помощи в размер на 9 милиарда евро, който бе одобрен месец по-късно. Според условията Фондът за стабилизиране на германската икономика (WSF) получава негласното право да влезе в Lufthansa с 5,7 милиарда евро собствен капитал. Освен това правителството изкупува 20 процента от акциите за 0,3 милиарда евро.

За да не получи компанията значително конкурентно предимство, проектът предвижда аиопревозвачът да няма приоритетни права за кацане и излитане на самолетите му на най-големите германски летища - Франкфурт на Майн и Мюнхен.

Говорител на Луфтханза отказа да коментира информацията за търсеното финансиране, уточни Блумбърг. Според агенцията акционерите на Lufthansa са одобрили миналата седмица потенциалното увеличение на капитала с 5,5 милиарда евро. От началото на годината акциите на авиопревозвача поскъпнаха с около 5 процента.