Френският парламент окончателно одобри днес спорния план за приватизация на парижкия летищен оператор Аеропор дьо Пари - А Де Пе (Aеroports de Paris - ADP), управляващ летищата Шарл-де-Гол, Орли и Бурже, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

Планът за приватизация на групата А Де Пе - един от световните лидери, в който френската държава има дял от 50,63 на сто - предизвиква остра съпротива. Близо 250 депутати от радикалната левица и дясната опозиция започнаха за първи път процедура за референдум, за да попречат на правителството да продаде "кокошката със златните яйца". Тази процедура е въведена със закон от 2008 година и изисква подкрепата на 10 процента от гласоподавателите (4,5 милиона души). Подготвят се и жалби пред Конституционния съвет.

Кандидатите за оператор на столичното летище

Аеропор дьо Пари е сред петима кандидати за придобиване (концесия - б.р.) на летище София, съобщи Франс прес, позовавайки се на българското министерство на транспорта. Френският оператор участва в консорциум с турската компания ТАБ Хавалиманрали (TAB Havalimanrali).

Друг от кандидатите е германският летищен оператор Фрапорт (Fraport) който е концесионер на две български летища на Черно море - във Варна и Бургас.

За 35-годишната концесия на софийското летище, която може да бъде възобновявана, бъдещият победител в конкурса ще трябва да инвестира най-малко 600 милиона евро, за да разшири един от двата терминала и да построи трети, както и нова писта.

Другите кандидати са Флугхафен Мюнхен (Flughafen Munchen), Копенхаген еърпортс (Copenhagen Airports) и Манчестер еърпорт груп (Manchester Airport Group) в партньорство с китайския Пекин кънстръкшън енджиниъринг груп (Beijing Construction Engeneering Group - BCEG).

Летище София е най-голямото в България и посреща годишно 10 000 самолета. През следващите пет години се очаква трафикът му да се увеличи с 20 до 30 процента, според директора на авиодиспечерската служба Георги Пеев.

Българското правителство планира да използва средствата от тази приватизация за модернизиране на железопътната мрежа, наследена от комунистическата епоха, отбелязва АФП.