Федералният американски регулатор за въздушна безопасност обяви, че ще поеме цялостния контрол върху одобренията за всеки построен нов самолет на "Боинг" от модела 737 Max, вместо да делегира част от работата на служителите на компанията "Боинг", каквато беше практиката преди принудителното приземяване на този самолет по целия свят след двата смъртоносни инцидента със 737 Max в рамките на едва пет месеца.

Федералната авиационна администрация (FAA) заяви, че е казала на "Боинг" във вторник, че агенцията си запазва всички правомощия за издаване на сертификати за безопасност на новопроизведените самолети Max.

Решението на FAA не обхваща самолетите, които агенцията беше одобрила преди цялостното заземяване на машините Max след двете катастрофи, при които загинаха 346 души.

Решението обаче се отнася за повече от 300 готови самолета Max, които понастоящем седят на склад. Компанията "Боинг" достави близо 400 самолета, преди 737 Max да бъдат принудително заземени и не спря да произвежда самолети от този модел, въпреки че от април забави тяхното сглобяване.

 

Това е последният ход на федералната въздухоплавателна администрация, с който тя иска да покаже независимостта си от "Боинг", след като американските законодателите обвиниха FAA, че е предоставила твърде много правомощия на производителя на самолети при сертифицирането на този модел самолети.

Изглежда, че висшите служители на FAA са знаели много малко за новата система за контрол на полета на самолетите Max, която система изигра важна роля при катастрофите в Индонезия и Етиопия. До тези два смъртоносни инцидента Федералната авиационната администрация разчиташе на анализи и тестове, провеждани от служители на самата компания "Боинг", чиято работа обаче трябваше да бъде наблюдавана от федералните инспектори.

Наскоро базираната в Чикаго компания "Боинг" заяви, че очаква да поднови доставките за авиокомпаниите през декември и да получи окончателно одобрение на FAA за моделите Max през януари догодина, за да могат американските авиокомпании да възобновят използването на този самолет.

По-рано този месец самолетостроителният гигант получи няколко масивни поръчки за самолетите си 737 Max, включително от компаниите Air Astana, Emirates и от още един неизвестен по име купувач. Този модел самолет обаче трябва да остане заземен поне до следващата година.

Това обаче беше посрещнато със съпротива от страна на FAA, като по-рано този месец администраторът на федералния въздушен регулатор Стивън Диксън каза: "Има голям натиск за бързо връщане на този самолет в действие".

Диксън отказа публично да определи конкретна дата за връщането на самолета, заявявайки на служителите на FAA "да отделят необходимото време и да се съсредоточат единствено върху безопасността на полета". Стивън Диксън също така не посочи дали FAA ще се съобрази с желанието на "Боинг" да възобнови доставките на самолети Max на авиокомпаниите през следващия месец - преди Федералната авиационна администрация да одобри новата програма за обучение на пилоти да летят с този модел самолети.

Във вторник говорителят на "Боинг" заяви: "Ще продължим да работим в тясно сътрудничество с FAA за безопасното връщане в експлоатация на флотилията Max".