В края на годината, подвластна на COVID кризата заради продължаващата епидемия, сривът на пътническите полети и бумът на куриерските доставки, транспортният сектор в световен мащаб изпитва остра нужда от карго самолети, които да превозват товарите на блокираните икономики. Всички прогнози сочат, че пътническите полети няма да възстановят нивата си от 2019-та преди 2024 г., затова все повече авиокомпании ускорено преобразуват пътническите си самолети в товарни.

Израелската аерокосмическа корпорация е лидер в конвертирането на пътнически самолети, предаде БНТ. Тя е базирана в източната част на летище Бен Гурион край Тел Авив. Заради огромния си технологичен и продукционен капацитет е получила лиценз от Боинг да преобразува пътническите самолетите на компанията в товарни.

Според мениджъра на линията за конвертиране Скот Тъкър, годишно през хангарите на компанията преминават 21-24 самолета от този тип.

"Аз конвертирам Боинг повече от 20 години. Ние взимаме пътнически боинги и ги превръщаме в товарни самолети,като извършваме тежки технологични процеси по авиониката, кабелизирането, двигателите", обяснява Скот Тъкър.

Превръщането на пътнически лайнер в товарен са оказва доста сложен процес.

"В действителност, ние напълно разглобяваме самолета на отделни части. Демонтираме хидравличните и електрически компоненти. Подменяме носещи греди и целия под. Ние изрязваме огромна дупка в корпуса на самолета от ляво, за да може да се товарят огромни контейнери в него. Самолетът ще транспортира двигатели и контейнери, поради което ние му поставяме нова автоматизирана товарителна система. Той е допълнително подсилен, като му дваме 20 години нов живот", допълва Тъкър.

В халетата на Израелската аерокосмическа корпорация сега се конвертират 2 боинга 767 на American airlines. Само 4 месеца са необходими, за да може този един "пенсиониран" Боинг да започне да лети, допълва БНТ.

Скот Тъкър обясни как се постига такава висока производителност: Около 90 до 100 човека работят по един самолет всеки ден по отделните части - авионика, обшивка, механиката, боядисване. Много хора трябва да работят заедно и едновременно според приоритетите. Последователността е много важна но всичко протича гладко и добре.

Все повече компании се насочват към конверсията на 20-30-годишни пътнически самолети в товарни, тъй като след преобразуването им те получават нов жизнен цикъл, но на половината от цената за чисто нов, при съкратени срокове, непосилни при производството на нова летателна карго машина.

"От началото на 2019 г. ние имаме повече поръчки и не можем да се оплачем. След приключването на преработката на самолета той започва да се експлоатира без проблеми и без забележки", казва Скот Тъкър.

Онлайн търговията и респективно доставките, нарастват лавинообразно, поради което нуждата от карго самолети става все по-осезаема, а производствените мощности на световните авиокомпании не могат да реагират адекватно. Поради тази причина конверсията се превръща в най-новата производствена ниша в глобален мащаб, като най-лесния и евтин начин да се задоволи търсенето на товарни самолети.