Когато братята Ричард и Маурис Макдоналд отварят първото си заведение през 1948 г., бургерът им струва 15 цента, днес най-евтиният е Big Mac e 1.94 щатски долара. С разширяването на веригата на McDonald's по света, менютата се разнообразяват, но и цените се повишават.

Шест години по-късно след старта на братята Макдоналд, през 1954 година собственикът на туроператорска фирма и инвеститор в ресторанти Рей Крок решава да продаде еднакви бургерите на двамата братя на 1000 места в САЩ. До тогава Ричард и Маурис имат 9 ресторанта и 21 продадени франчайза като задължително заедно с името на бранда давали на франчайз и самите рецепти за приготвяне на храните.

Скоро "златните арки" се разпространяват бързо на територията на САЩ, а след това и по целия свят, като се спазват препоръките на компанията относно менюто, макар че е разнообразно и в много страни следва националните особености на храната и храненето. Затова пък критерият за качество се спазва от всички подразделения на американската компания за бързо хранене по целия свят.

Безспорно веригата McDonald"s е най-успешната за бързо хранене в света, която носи името на основателите си, но те са прогонени с измама от бизнеса от Крок, който, обаче, съумява да разшири веригата, която има заведения в 118 страни по света към края на 2020 година.

Цените няма как да се контролират от щатската компания-майка и те варират във всички държави по света където има ресторанти за бързо хранени с марката McDonald"s. Това накара американската интернет платформа за съвети и консултации в областта на финансите Expensivity да състави рейтинг на цените на основните продуктите на международната верига за бързо хранене в целия свят, включително и България, в щатски долари, като валутните курсове са актуални към 30 юни 2021 година, както и на достъпността до храната в световната верига за бързо хранене.

С над 34 000 ресторанта, двете златни арки са незабавно разпознаваеми, където и да се намирате по света. И докато елементите от менюто варират в различните страни, какви са цените на най-популярното меню за възрастни - Big Mac, плюс голяма порция пържени картофи и голяма Coca-Cola, както и най-популярното им меню с играчка за деца Happy Meal, представя Expensivity. Нашата страна се нарежда на 13-то място в света по високи цени на четирите продукта, най-вече заради скъпото детско меню.

Таблица: Къде са най-високи цените в заведенията на McDonalds по света (в американски долари)

Най-популярният Bic Mac

Според изследването на Expensivity, най-евтиният Big Mac в света е в Русия, където струва 1.94 щатски долара, следва Турция (2.04), Казахстан (2.11), Беларус и Индия (по 2.15), Азербайджан (2,32) и Украйна (2.39). Най-скъпият Big Mac e в Ливан (21.89), следва Нидерландия (10.89), Венецуела (9.00), Лихтенщайн и Швейцария (по 7.87 всяка), Германия (6.50), Франция (6.39), Обединеното кралство (5.24), САЩ (5.19) и Китай (3.25) от големите икономики в света. България заема 44-то място с цена от 4.35 долара.

При голямата порция пържени картофи

ситуацията е подобна: най-евтина е в Турция (0.93), Хърватия (0.94), Тринидад и Тобаго (1.03), Колумбия (1.05), Русия (1.13), Южна Африка (1.14), Украйна (1.18), Казахстан (1.29). Най-скъпи са в Ливан (13.27), Израел (5.82), Андора и Испания (по 4.62), Люксембург (4.44), Нидерландия (4.38) и Франция (4.14), Германия (4.13), САЩ (3.19), Великобритания (2.06), Китай (1.86). България заема 43-то място с цена от 2.54 долара.

Една голяма чаша Coca-Cola

също е най-евтината в Турция (0.76), следват Казахстан (0.78), Индонезия (0.86), Куба и Кувейт (по 1.00), Тринидад и Тобаго и Хърватия (по 1.03), Колумбия и Русия (по 1.05). Най-скъпо е в Ливан (9.29), Люксембург (4.32), Германия (4.13), Израел (3.98), Дания (3,66), Недерландия (3.25), Франция (2.60), Великобритания (2.12), Китай (1.70), САЩ (1.20). България заема 42-ро място с цена от 2.12 долара.

Авторите на рейтинга определят и

колко достъпна е храната в ресторантите на McDonald"s

за жителите на различни страни, като са изчислили колко струват 100 менюта (които включват Big Mac, големи пържени картофки и голяма Coca-Cola) за възрастни като процент от средния годишен доход на глава от населението за съответната държава, по данни на Световната банка. За България този показател е 10.91%.

Най-евтино струва най-популярното меню за възрастни за бързо хранене в McDonald,s на жителите на Монако, които биха похарчили само 0.69% от годишния си доход. В горния край на подреждането е Ливан, където 100 менюта ще струват 74.65% от годишните приходи в арабската държава.

За Балканите най-скъпи ще бъдат 100-те менюта в Босна и Херцеговина и Сърбия (по 13.61% за двете страни), следвани от България (10.91%), Румъния (5.51%), Гърция (5.44%), Турция (4.91%), Хърватия (4.35%), Кипър (3.99%). Данни за Северна Македония и Албания не са представени.

Нашата страна е лидер и сред 27-те страни членки на ЕС с най-висок дял както вече посочихме от 10.91%. Далеч след нас са Полша (6.36%), Словакия (6.13%), Латвия (6.10%), Гърция (5.44%), Испания (5.17%), Унгария (5.39%), Естония (4.78%), Литва (4.77%), Чехия (4.62%), Хърватия (4.35%), Словакия (4.34%), Нидерландия (4.23%), Италия (4.03%), Кипър (3.99%), Франция (3.90%), Германия (3.77%). Най-евтина ще излезе вечерята за 100 жители на Швеция (1.87%), следвана от Швеция (1.87%), Дания (2.43%), Финландия (2.53%), Малта (2.61%), Люксембург (2.65%), Австрия (2.73%) и Ирландия (2.74%).