Изострящият се американско-китайски търговски конфликт и нарастващите цени на горива ще продължат за подкопават печалбата на авиокомпаниите тази година, съобщи днес Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ - IATA), цитирана от АФП и БТА.

Предупреждението бе отправено на годишната среща на световните авиокомпании в Сеул. Асоциацията понижи прогнозата си за общата чиста печалба на авиокомпаниите тази година до 28 милиарда долара спрямо 35,5 милиарда долара, колкото очакваше през декември.

Мрачната прогноза е мотивирана с повишаващите се разходи, включително разходите за труд, гориво и инфраструктура, посочи МАВТ, допълвайки, че влошаващата се търговска война между двете световни сили също пречи.

Отслабването на световната търговия вероятно ще продължи на фона на все по-ожесточената търговска война между САЩ и Китай, каза ръководителят на асоциацията на организацията Александър дьо Жуниак.

Това засяга предимно товарния бизнес, но може да се отрази и на пътническия трафик, тъй като напрежението нараства, допълни той.

От миналата година двете водещи световни икономи водят търговска война, като си налагат взаимно мита върху стоки за стотици милиарди долари.

Въпреки неблагоприятния контекст секторът ще остане "на зелено" за десета поредна година според ИАТА.

Брайън Пиърс, главен икономист на асоциацията, прогнозира в най-добрия случай нулев растеж на товарния авиопревоз тази година, отбелязвайки търговските мита, наложени през първата половина на 2018 година.

Азиатско-тихоокеанският регион, който представлява около 40 процента от световния товарен авиотранспорт, определено изпитва натиск, допълни той.

Тазгодишната среща на ИАТА, която представлява 290 авиокомпании или 82 процента от световния авиотрафик, се провежда след две катастрофи през октомври и март, отнели живота на стотици хора. И двете катастрофи са със самолети на Боинг (Boeing) 737 МАКС 8 (737 MAX 8), което по думите на Жуниак "поставя в светлината на прожекторите репутацията на сектора". 737 МАКС 8 бе спрян от употреба от американските власти през март, след като това направиха други страни.

Много авиокомпании обявиха, че ще търсят компенсации, за това, че не могат да ползват самолетите си 737 МАКС 8.

Шефът на МАВТ каза миналата седмица, че 737 МАКС 8 няма да лети поне още 10 до 12 седмици, допълвайки, че решението е в ръцете на регулаторите.