Президентът и главен изпълнителен директор на Боинг (Boeing) Денис Молънбърг получи вчера подкрепата на акционерите на американския самолетостроител в разгара на кризата с модела 737 МАКС (737 MAX). Модифицираната му версия трябва да премине до идната седмица тест, който е решаващ за възобновяването на полетите с този самолет, предаде Франс прес.

Молънбърг е поставен под натиск от медиите и регулаторите след двете катастрофи, които се случиха в рамките на няколко месеца със самолети 737 МАКС - на Етиопските авиолинии (Ethiopian Airlines) и на индонезийската авиокомпания Лайън еър (Lion Air), при които загинаха общо 346 души. Той обаче успя почти безпроблемно да се справи с кръстосания разпит на акционерите, събрани в Чикаго на редовно годишно общо събрание.

Молънбърг запази спокойствие под лавината от въпроси за концепцията и сертифицирането на системата за стабилизиране при полет Ем Си Ей Ес (Maneuvering Characteristics Augmentation System - MCAS), смятана за възможна причина за двете трагедии.

Катастрофите доведоха до спиране на всички полети със 737 МАКС и принудиха Боинг да спре временно доставките на този модел и да намали производството му с около 20 процента.

Федералното управление за авиация на САЩ (FAA) ще извърши тази или идната седмица пробен полет, за да тества модификациите на системата Ем Си Ей Ес, по които работи Боинг, съобщи говорител на самолетостроителя.

След това, на 23 май, регулаторът ще заседава в централата си във Форт Уърт, щата Тексас заедно с представители на гражданската авиация на множество страни, допълни говорителят. По думите му сертифицирането се очаква веднага след това, но той не можа да посочи конкретен срок.

Според информиран източник Боинг вече е внесъл част от необходимите документи. Досието ще се смята за попълнено след постъпването на резултатите от тестовия полет на американския въздушен регулатор.

На заседанието на акционерите Молънбърг обяви минута мълчание в памет на жертвите на двете катастрофи. Той отхвърли всякаква възможност да подаде оставка и увери, че желанието му е да продължи да ръководи компанията по посока на сигурността, качеството и единството.

Молънбърг е прекарал голяма част от 34-годишната си кариера в Боинг, в подразделението за отбрана. Той беше издигнат за заместник-ръководител на авиационната група през декември 2013 година, две години и половина след началото на разработката на 737 МАКС. Начело на компанията е от 1 юли 2015 година.

Боинг оценява загубите от спирането на полетите на този модел на 1 милиард долара.

В неделя възникнаха нови въпроси след информацията, че 737 МАКС на американската компания Саутуест (Southwest) за малко да бъде лишен от правото да лети през 2018 година, след като инспектори установили, че Боинг е дезактивирал - без да информира авиокомпанията, пилотите и регулаторите - сигнала за тревога при нередности със системата Ем Си Ей Ес. Година след пускането в експлоатация на този модел всъщност станало известно, че Боинг е решил да направи тази система за тревога платена и "по избор" на клиента, заяви пред АФП информиран източник.

Молънбърг увери, че този сигнал за тревога вече ще бъде базова и безплатна функция за всички клиенти.