Социалните придобивки са един от факторите, които оказват все по-голямо значение на пазара на труда. От една страна, за да бъдат конкурентни на пазара и да привлекат към екипа си нужните кадри, работодателите трябва непрекъснато да обновяват и разширяват т.нар. "социален пакет". Той трябва да отговаря на търсенето и да е актуален с непрестанно настъпващите промени на пазара на труда в световен план.

От друга страна, търсещите работа силно се интересуват освен от атрактивно възнаграждение, то и от допълнителните придобивки, които могат да получат - материални и нематериални.

Лидерите на пазара предлагат все по-интересни варианти, като тяхната цел е не само да привлекат подходящи кадри, но и да повишат ефективността, мотивацията, удовлетвореността им и да намалят текучеството на персонал.

До скоро стандартните социални пакети включваха:

  • ваучери за храна;
  • допълнително здравно осигуряване;
  • спортни карти;
  • различни отстъпки;
  • ваучери за подаръци.

По-големите компании или такива със специфичен бизнес и по-голяма натовареност на работния процес предлагаха по-разширени пакети:

  • допълнителни почивни дни;
  • безплатни храни и напитки в офиса;
  • месечни, годишни бонуси / 13-а заплата;
  • опция за гъвкаво работно време;
  • заплащане или уреждане на обучения за повишаване на квалификацията и/или уменията на служителите;
  • семинари;
  • почивки за служителите;
  • масаж в офиса;
  • както и считаната за рядкост, но високо ценена само допреди малко повече от година, възможност да се работи дистанционно;

Ситуацията, вследствие на разпространението на COVID -19, изправи HR екипите пред сериозни предизвикателства. Преминаването от работа в офис среда към работа дистанционно на голям брой служители едновременно в кратък срок се оказа нелесна задача. Техническите и оперативни преустройства, процесите по назначаването на нови служители и обучението им са само част от проблемите, пред които бяха поставени управленските екипи, решенията на които бяха нужни за гладкото протичане на работните процеси. Напълно естествено, социалните придобивки бяха следващото звено, което имаше нужда от преустройство.

Търсените и желани придобивки като "осигурено паркомясто", "допълнителна месечна сума за транспорт", "ваучери за такси", "игри и развлечения, храна, и напитки в офиса" бяха бързо забравени, тъй като се превърнаха в ненужни.

Служителите, както новоназначени, така и дългогодишни, промениха перспективата си, животът им бе преобърнат, затова и те преобърнаха изискванията си. Отговорът на работодателите не закъсня, напасвайки се към нуждите на служителите си, те представиха и предложиха нови добавки.

  • техника за работа вкъщи- компютър, телефон, слушалки, мишка и клавиатура, както и кабел за интернет.
  • фиксирани суми на месечна база, за подсигуряване на високоскоростен интернет;
  • дистанционни обучения;
  • Някои работодатели, следвайки политиките си за "work-life balance", отидоха дори по-далеч, предоставяйки определени средства на служителите си, с които всеки да закупи мебели (стол, бюро, осветление), според личните си нужди, за да създаде комфортен офис-кът у дома си.

Социалните придобивки, които се предоставят на служителите, са характерни за големите, модерни и реномирани компании. Тепърва предстои да разберем какво още ще допълнят в пакетите си компаниите, за да са конкуренти на пазара и да мотивират и задържат служителите си.

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
„Астреа Рикрутмънт“ е консултантска компания за подбор на персонал и временна заетост, създадена през 2007 година. Компанията има офиси в София, Велико Търново и Сърбия. За 13 години „Астреа“ успя да си партнира с над 400 български и международни компании в различни области и да намери работа на над 7000 човека.