Британският премиер Тереза Мей казва това, което имаше да каже: "Споразумението е осъществимо и сега е моментът да го свършим". Въпреки това на последната среща на върха на ЕС нямаше никакъв напредък. Напротив, понастоящем преговорите за Brexit изглеждат блокирани.

Остават само няколко седмици, за да се намери компромис, който може да бъде одобрен от мнозинството от депутатите в Британската камара на общините. Точно тя се оказа най-голямата пречка в последния кръг от преговорите. Изключително трудно е постигането на споразумение по главния неразрешен въпрос за това как да се предотврати граничният контрол между Република Ирландия и Северна Ирландия, доколкото това е възможно.

Затова и двете страни се подготвят за евентуален твърд Brexit. В такъв случай Великобритания ще напусне ЕС на 29 март 2019 г., но без съгласие за бъдещите отношения, без преговори за споразумение за свободна търговия. Англичаните вече няма да бъдат част от безбройните споразумения, договори и правила на ЕС.

Какъв хаос може да предизвика такава ситуация показват тези десет числа, събрани от Die Zeit и и цитирани от Инвестор.

11 000 камиона се отправят всеки ден към Кале

99% от камионите, пристигащи в пристанището на Дувър, превозват стоки, които отиват за ЕС. Тези превозни средства понастоящем се изпращат в рамките на две минути. Ако Великобритания напусне ЕС без споразумение, те трябва да бъдат контролирани, защото британците вече няма да са членове на митническия съюз и няма да са част от вътрешния пазар на ЕС.

Със сериозни последици: Ако времето за обработка се увеличи само с две минути, от двете страни на канала ще се образуват 17 километра задръствания, става ясно от изчисления на пристанищния оператор в Дувър. Понастоящем времето за чакане на камиони извън ЕС е средно 20 минути.

Освен това няма да има наличен достатъчно капацитет за извършване на необходимите проверки директно в пристанището. Те ще трябва да се състоят на друго място, според изявление на пристанищния оператор до британския парламент. Хаосът по улиците и в пристанищата на Дувър и Кале ще бъде толкова голям, че спедиторските компании вече работят по планове за отклоняване на транспорта от Ирландия вече не през Великобритания, а с ферибот директно към континентална Европа.

Компанията Stena-Link планира да използва своите фериботи и да намали пътуването между Великобритания и континентална Европа. Пристанищата едва ли ще са подготвени за Brexit без сделка, предупреждава изпълнителният директор Иън Хемптън.

Британският автомагистрален орган също превключва на авариен план. Например М26, 16-километров участък от магистрала в южната част на Англия, трябва да бъде подготвен по такъв начин, че да може да служи като място за паркиране на хиляди камиони, които не могат да напуснат директно Великобритания в посока ЕС.

9000 служители липсват в британските ведомства

Brexit без споразумение с ЕС ще е също голямо предизвикателство и за британските власти. Ако няма преходна фаза, кактвато понастоящем е предвидена в договорката, британската администрация, по-специално Министерството по Brexit, Министерството на търговията, митниците и данъчните власти изведнъж ще се сблъскат с лавина от бюрокрация. Това би могло да е предизвикателство за държавните органи, което да доведе до забавяне на митническото оформяне, ДДС, визи и шофьорски книжки.

Досега британското правителство нае 7 000 държавни служители допълнително. До 2020 г., т.е. до края на преходния период, се планира набирането на още 9 000 държавни служители. Но те ще липсват, ако страната е принудена в края на март 2019 г. незабавно да въведе митнически и граничен контрол съгласно правилата на световната търговска организация. Само тогава над 200 000 средни предприятия ще трябва да попълнят и подадат митнически документи за търговия с останалата част от ЕС.

1 224 EKMT/CEMT разрешителни притежават британските компании за търговски транспорт до ЕС

За извършването на превоз на товари фирмите имат нужда от т. нар. многократно разрешително за международен автомобилен превоз на товари (ECMT). От тях логистичните компании в Обединеното кралство имат само около 1200. Засега това е без значение, тъй като Великобритания е член на ЕС и е с лиценз на общността. Но като трета държава без споразумение със Съюза вече това няма да е валидно. Или британците ще кандидатстват за повече лицензи, или много британски компании вече няма да могат да карат от Кале във Франция през Белгия до Германия в случай на твърд Brexit. Според отговорната британска индустриална асоциация общо около 38 000 камиона ще бъдат засегнати. Проблемът: водачът трябва да може да покаже лиценза си при контрола.

45 000 000 лекарства се транспортират от Великобритания до ЕС всеки месец

При твърд Brexit необходимите лекарства няма да могат да бъдат доставени навреме в ЕС, защото 90% от тях се транспортират през Кале и това френско пристанище ще бъде напълно блокирано. Нещо повече, лекарства от трети страни трябва да бъдат тествани в лаборатории на ЕС, преди да могат да бъдат продадени. И накрая, трябва да се установи дали кутията на лекарството наистина съдържа активното вещество, което е на опаковката, и дали лекарството е произведено съгласно регламентите на ЕС. В случай на твърд Brexit Великобритания възнамерява да се откаже от тестовете на 2 600 вида лекарства, които идват от ЕС.

Досега ЕС не е обявил подобни мерки. Затова британските фармацевтични компании AstraZeneca и GlaxoSmithKline вече планират да построят лаборатории в ЕС за над 100 млн. евро, за да могат да осигурят тестване на лекарствата си в ЕС при спешни случаи.

75 000 граждани на ЕС годишно оказват помощ като сезонни работници в британското селско стопанство

В случай на твърд Brexit не би било ясно дали и по какви визови правила неквалифицираните сезонни работници ще могат да пътуват до Обединеното кралство. Реколтата през следващото лято ще бъде застрашена. Ако Великобритания и ЕС не постигнат съгласие относно планираното споразумение за оттегляне, няма да има преходен период. На 29 март 2019 г. свободното движение на хора ще бъде внезапно прекратено. Никой гражданин на ЕС няма да има право да търси работа в Обединеното кралство.

Това вече подплаши много граждани на ЕС. През миналата година само 240 000 граждани на ЕС дойдоха във Великобритания. Все повече работници от ЕС, особено от държавите от Източна Европа, се завръщат у дома. Нетната имиграция през 2017 г. е само 100 000 души. Това е много по-малко, отколкото преди референдума.

Идват преди всичко по-малко неквалифицирани работници, защото те не знаят дали ще могат да останат в страната след Brexit. С твърд Brexit тенденцията ще се засили, притесняват се представители на промишлеността и селското стопанство. Неквалифицираните работници ще бъдат на дъното на подреждането, когато става въпрос за исканията за работни виза в Обединеното кралство. Гражданите на ЕС също няма да получават преференциално третиране според плановете на Лондон.

1 900 000 000 000 евро - капиталови активи на ЕС се управляват от Лондон

Много компании, както и гражданите на ЕС, управляват парите си от Лондон или Единбург, въпреки че се инвестират в други държави от ЕС. Обменът на необходимите финансови данни се основава на Европейския регламент за защита на данните, който ще бъде включен в британското право след Brexit.

Но прехвърлянето на данни от ЕС към Обединеното кралство няма да бъде регулирано в случай на излизане без споразумение. ЕС позволява данните да бъдат прехвърляни на трета държава само в случай, че защитата на данните е класифицирана като еквивалентна на това в ЕС. Това няма да се случи при твърд Brexit. Германските застрахователни компании също управляват своите портфейли от Лондон. При излизане на Лондон без споразумение на тях ще им липсва необходимото правно основание за прехвърлянето на данни.

154 000 000 пътници летят всяка година от Обединеното кралство до ЕС

Всяка година 457 000 тона товари и 154 милиона пътници се превозват по въздух от Великобритания към ЕС. Без сделка въздушният трафик трябва да бъде теоретично прекратен. Защото след като напусне ЕС, Великобритания вече няма да е член на европейския авиационен пазар, който регулира правата за полети и кацане на европейските авиокомпании в ЕС. Това ще засегне хиляди ежедневни полети между Великобритания и ЕС. В случай на липса на сделка авиокомпаниите ще трябва да получат разрешение от страна от ЕС или целия ЕС за всеки отделен полет.

И двете страни се надяват да избегнат хаоса по летищата със специално споразумение. Но дори и това да стане, авиокомпаниите ще трябва да кандидатстват за още няколко разрешителни - както за компании от ЕС във Великобритания, така и за британски авиокомпании в ЕС. Те касаят предимно правилата за безопасност. Британските авиационни власти вече обявиха, че ще действат възможно най-небюрократично. В същото време Великобритания преговаря с трети държави извън ЕС, за да си осигури права за излитане и кацане независимо от ЕС.

5% от консумираните от британците през зимата салати се произвеждат на Острова

Салата, консумирана във Великобритания през зимата, се внася почти изцяло от държави от ЕС. Проблемът: в рамките на няколко дни тя би се развалила. В случай на твърд Brexit, поради допълнителния граничен контрол и липсата на търговско споразумение почти ще бъде невъзможно превозвачите да пристигат с пресни стоки навреме във Великобритания. В рамките на изслушване пред компетентната британска парламентарна комисия представител на британската спедиторска индустрия предупреди: "Ние просто няма да можем да получаваме продуктите по рафтовете навреме". Браншът многократно предупреди Министерството на финансите, че митническият контрол няма да сработи. "Но никой не ни слуша", казват представители на фирмите.

Още по-зле е положението за 4000 овце, които се транспортират всяка година за клане от Великобритания към ЕС. Британското правителство вече обмисля как тези овце могат да бъдат заклани при спешни случаи, ако микробусите бъдат приклещени на опашки в дългите задръствания преди да пресекат магистралата от Дувър до Кале.

200 000 северноирландски домакинства получават електричество от Република Ирландия

Малка част от Северна Ирландия се снабдява с електроенергия само от Република Ирландия. Домакинствата се справят добре с нея, защото електричеството е надеждно и евтино. Но това ще сработи само докато Северна Ирландия е член на общия пазар на електроенергия, който се състои от Република Ирландия и Северна Ирландия. Зависимостта от енергията от Република Ирландия в момента се увеличава, тъй като две централи в Северна Ирландия трябваше да бъдат затворени поради екологични съображения.

В случай на тежък Brexit, правното основание за този единен ирландски пазар на електроенергия ще изчезне внезапно през март 2019 година. Тогава ще остане само оскъдното вътрешно производство и електроснабдяването от Шотландия през единствената линия - Moyle Interconnector. Но това няма да е достатъчно. В случай на извънредна ситуация британското правителство ще трябва да се погрижи да бъдат осигурени дизелови генератори - само за да не могат ирландците внезапно да останат на тъмно. След това генераторите - според плановете на правителството, ще плуват на шлепове край бреговете на Северна Ирландия.

3000 евро допълнително трябва да плащат потребителите за автомобили от Обединеното кралство

Необходимите мита случай на твърд Brexit биха натоварили британската автомобилна индустрия с повече от 5 млрд. евро годишно. Освен това ще се увеличи бюрокрацията: дружествата трябва да представят декларации за износ и да представят документи, обясняващи произхода на продукта. Митата няма да могат да бъдат опростени на Великобритания, тъй като ЕС е длъжен да третира еднакво всички трети страни. Единственото изключение: при споразумение за свободна търговия.

Британската автомобилна индустрия вече е изчислила всичко по-подробно. Според сметките произведените в Обединеното кралство автомобили, които се продават в останалата част на ЕС, ще са средностатистически с 3 000 евро по-скъпи. Всички допълнителни разходи се очаква, разбира се, да бъдат прехвърлени на клиентите.

От друга страна за автомобили от останалата част на ЕС британците ще трябва да платят с до 2 000 евро повече. Автомобилната индустрия все още е много важна за Обединеното кралство. Всяка година 2,7 милиона коли и камиони се изнасят за ЕС през Ламанша или са внасяни в Обединеното кралство.