И сега, когато започнахме да ревем, че ще има фалити, е добре да се сетим, че този пакет не изникна изведнъж по време на българското председателство на Съвета на Европа. Той се коментира от повече от година, но някой у нас на високо ниво проспа това време. И сега, когато за този пакет се заговори по-ясно, изведнъж надигнахме вой, че видите ли ще стане страшно.

Като цяло темата за транспортния бранш е много мащабна и сериозна, но е добре да разкажем за определени странности, които са характерни за бизнеса с камиони.

У нас фирмите се бият в гърдите, че плащат по 2000-3000 лева заплати, но няма шофьори. На думи звучи добре, но реалността не е толкова розова. Реално шофьорът получава към 3000 лева, но те не са заплата. Трудовият договор обикновено е за между 500 и 1000 лева. А другото са пари от т.нар. командировъчни. И докато се движи, шофьорът е доволен. Наистина получава доста добра заплата за стандарта на страната. Но започва да вие на умряло, когато претърпи инцидент и му се наложи да остане вкъщи. Тогава за болничния му се полагат 80% от между 500 и 1000 лева. И изведнъж като получи малка сума, започва да псува, че е прецакан. А че всъщност се е прецакал сам, когато се е навил да се осигурява на до 1000 лева, и това е в много редки случаи, защото повечето псуват държавата и подписват на минимална заплата, го усеща, когато увисне на парите на държавата.

Шофьорът на ТИР вие и в още един случай. Когато стане време за пенсия. След осигуровки на минимална заплата, няма как да очакваш смислена пенсия в България. Лошото в случая е, че има изключително фрапантна разлика между това да си карал камион за българска фирма или за европейска. Простото грозно сравнение е с Франция. Квалифициран български шофьор получава във френска фирма между 2000 и 3000 евро. Въпрос на договорка. Но след 10 години работа във френска фирма, с регистриран договор и засечен трудов стаж, вече тираджията си е гарантирал между 800 и 1000 евро пенсия.

Сега трябва ли да се чудим защо френският президент Макрон нададе вой, че тъмните балкански субекти подбиват цената на превозите в Европа. Човекът си гледа от неговата камбанария. Можем ли да го видим - не.

Защо българските превозвачи погледнаха към Европа в последно време? Някой задава ли си този въпрос... Първото привлекателно нещо е договорената цена от около евро и малко на километър. И нашите фирми, естествено, гледат да подбият цената, което дразни най-вече германците и французи. В тези две страни нещата са доста добре подредени. И изведнъж нахлуват балканските обекти... И понеже подредените страни не обичат някой да им разбутва спокойствието, започнаха да си измислят мерки, с които да принудят балканците да си седят вкъщи. Една от мерките, които се налагат, е камионът да се връща на 3 месеца. Ако е чешки камион, ще се прибере бързо. Ама българският има да попътува до дома. И това е само един щрих.

Друг момент, който дразни Макрон, е, че родните шофьори спят в камионите. А това е продиктувано от неволята. Веднъж така те пазят камиона си, втори път пестят. Друг е въпросът дали това, че се превръщат в пазачи, се калкулира от българските работодатели. Защото реално ситуацията става следната - шофьорът спира за регламентираната почивка, но понеже няма дори и в Германия много охраняеми паркинги, в момента на спирането, той започва за изпълнява ролята на пазач на камиона. Това дали го има в длъжностната му характеристика? Отговорът не е едва ли, а няма го. Но за това фирмите не говорят. Те се бият в гърдите, че дават високи заплати. Има и много изключения сред малките фирми, които внасят осигуровки на високи суми по трудов договор, но са малко.

И да се върнем на въпроса защо родните шофьори погледнаха към Централна Европа.

Просто е... Любимата дестинация Русия в момента не работи, защото има ембарго и санкции. Нали сме в ЕС. Ако ембаргото падне, транспортният бранш ще си отдъхне. Отново керваните ще тръгнат към Русия. И тогава на никой няма да му пука за гадния "пакет на Макрон", който е бич за родния тираджия. Ако обаче нещата продължат така - да има ембарго и Макрон да прокара идеите си, у нас ще има фалити. Това е факт. Ето така европакетът за "Мобилност" ще удари транспортния бранш у нас.

Но това е чиста политика, от която ние проспахме близо година.

Апропо. У нас през май се състоя много интересна среща на транспортния бранш, на която гостуваха хора от Полша и Унгария. И полякът изнесе много интересни факти относно политиката на Германия в тази област. Според изследване, в следващите 10 години в Германия ще се пенсионират 250 000 шофьори на камиони. Германия не може да възстанови този капацитет. Ето защо те подкрепят Макрон и искат поляци, унгарци, чехи, българи, румънци и т.н. да бъдат изтласкани сега от бизнеса. Да им бъдат въведени ограничения, фирмите да се махнат от пазара. А когато дойде време да се търсят "роби" в немските фирми, разбирай шофьори, всичките тези "европейци" са добре дошли, но като работна ръка. Не като бизнес. Така шофьорът на камион е цар, когато прибира пачка в джоба си, но след това отново става роб до следващата заплата. Така е в ЕС. Разделяй и владей. Балканите са далече.