Последните няколко десетилетия донесоха огромен бум в технологиите - интернет свърза всички и предостави неограничен достъп до събраното през хилядолетия знание; статичните преди 30-години телефони се превърнаха в мощни мобилни компютри, съчетаващи в едно камера, mp3 плейър и куп други джаджи; все повече хора могат да работят от вкъщи, а крайният резултат е, че човешкият живот определено стана по-комфортен.

Истината е, че промените свързани с откриването на нови технологии и тяхното навлизане се случиха толкова бързо, че оказаха влияние и върху различните поколения.

Поколенията и техните особености

В средата на миналия век светът се радва на голям икономически подем. На практика всички страни се възстановяват изключително бързо от опустошителната Втора световна война, а технологията изглежда, че е готова да предостави решение на всички проблеми. Наред със страхът от Студената война идва и оптимизмът за бляскаво бъдеще. Това характеризира поколението на тъй наречените бейби буумъри, родени през 50-те години на миналия век.

Бейби буумърите

Генерацията на бейби буумърите се характеризира с повишените си очаквания към живота, защото без значение от това в коя страна са се родили, те са били в много отношения привилегировани спрямо своите бащи и дядовци, защото не са се сблъсквали с периоди на глад, мизерия и войни. Повишените очаквания към живота вървят ръка за ръка с по-големия устрем към новите технологии и желанието им те да се използват за решаване на все повече практични проблеми.

Бейби буумърите са тези, започнали дигиталната революция

Снимка: Shutterstock

На фона на тази информация, едва ли е изненада, че Бил Гейтс и Стив Джобс са от поколението на бейби буумърите и дори са родени в една и съща година - 1955 г.

Бейби буумърите донасят на света информационната революция на 20 век, характеризираща се с мобилните телефони, настолния компютър и първите интернет сайтове. Те успяват в мисията си да използват цифровите или дигиталните технологии за усъвършенстване на обществото.

Компютърните игри са лесен начин за спасение от тежката реалност

Снимка: Shutterstock

Поколението Х

Но именно, когато компютрите и мобилните телефони правят своя дебют, на сцената излиза поколението Х. Това са хората родени между средата на 60-те и началото на 80-те години на миналия век. И докато бейби буумърите създават новите технологии, то именно поколението Х било това, което трябвало да се сблъска и адаптира към тях.

За разлика от бейби буумърите обаче, бъдещето пред поколението Х не било толкова бляскаво. Икономиката в целия свят забавила своя ход, появили се множество трудности, а хаосът на 90-те ударил изключително много младите по-това време членове на поколението Х, чийто перспективи за сигурна работа изглеждали като утопия.

Именно това изградило и различните им очаквания и възгледи към технологията. Докато бейби буумърите виждали в нея начин за практичното и рационално решение на своите работни проблеми, то поколението Х виждало в нея начин да избяга от тежката реалност или пък средство да натрупа бързи пари.

Именно заради това през 90-те стават толкова разпространени компютърните игри, компютърните зали, а прохождащите по това време сайтове, започват все повече да се насочват към желанията на потребителите и да търсят начин да извадят пари от това.

Поколението Х бързо се приспособява към новите технологии. Създателите на Google - Лари Пейдж и Сергей Брин са класически представители на тази генерацията и подобно на Бил Гейтс и Стив Джобс, създателите на най-голямата търсачка в света също са родени в една и съща година - 1973 г.

В общи линии, докато бейби буумърите осъществили технологичният пробив в сферата на хардуера, то представителите на поколението Х били тези, които осъществили революцията в софтуера и интернет.

Все повече хора са постоянно свързани с интернет

Снимка: Shutterstock

Поколението Y

Идва ред и на поколението Y, което обхваща родените от началото на 80-те до средата на 90-те. Родените през този период нямат ясен спомен за хаоса на 90-те, но за сметка на това са се сблъскали със значително по-добрата икономически обстановка на началото на 21 век. Това е една от причините поколението Y да се нарича още и "ехо-буумъри" или милениъли.

97% от родените между 1980 г и 1995 г. имат компютър, който използват редовно за информация, забавление и работа. Благодарение на интернет хората родени в този период са се сблъскали с множество различни мнения и възгледи, слушали са много повече музика и са гледали много повече филми. Именно заради това милениълите са много по-либерални и толерантни спрямо предходните генерации.

Възгледите на поколението Y спрямо технологиите също е различен, те не виждат в тях нещо ново, начин за бягство или символ на материално богатство. За тях дигитализацията е нещо напълно нормално. Анкета проведена сред родените в последното десетилетие на ХХ век показва, че интернет е възприеман като необходимост, стояща наравно с електричеството и течащата вода.

Милениълите доста по-бързо свикват с новите иновации, като методите за споделено пътуване, онлайн банкирането, пазаруването в интернет и въобще - извършването на колкото се може повече дейности дистанционно - от смартфона или от компютъра вкъщи.

Заради своя голям престой онлайн поколението Y е много по-запознато и с рисковете, от които са заплашени личните данни в интернет. Роденият през 1983 година Едуард Сноудън стана известен с разкритията си за различните методи за шпиониране и следене, използващи най-новите технологии. Разкритията му допълнително увеличиха предпазливостта на поколението Y спрямо новите технологии, но решение на проблема бе намерено отново в тяхната сфера.

Използването на VPN услуги, криптирани месинджъри и желанието за по-голяма независимост и сигурност в интернет накара всички водещи компании, да обърнат внимание на желанията на милениълите за повече онлайн свобода.

Любопитно проучване на анализаторската компания Nielsen обаче разкрива, че генерация Х прекарва, а не генерация Y е по-запалена по социалните мрежи и прекарва с 40 минути повече в тях . Освен това по-старото поколение е по-вероятно да стои с вперен поглед в своя смартфон по време на вечеря, отколкото милениълите.

Поколението Z е свикнало с дигиталните технологии от най-малка възраст

Снимка: Shutterstock

Генерация Z

Стигаме и до генерация Z - родените от края на 90-те до 2010 година. Те са закърмени с технологията от най-малка възраст, като много от тях са имали първия си таблет или телефон още от 3-годишна възраст.

Според изследванията 72% от поколението Z прекарва поне по няколко часа дневно в социалните мрежи, а по време на своето онлайн общуване основният акцент пада върху използването на емоджита, картинки и гифтчета. Именна тази генерация е най-силно запалена по създаването, разпространяването и разглеждането на тъй наречените мемета - забавни картинки, често съдържащи в себе си някакъв външен контекст.

Социолозите обаче откриват, че макар генерация Z да общува предимно онлайн, тя все още предпочита срещите на живо. Освен това в някои отношения поколението има по-консервативни възгледи от това на своите родители.

Поколението Z много по-лесно разкрива съвременните маркетингови трикове и изисква повече от продуктите, които закупува.

Най-големите прилики и разлики

Всички от изброените по-горе поколения си приличат по това, че са доста отворени към технологията и бързо я възприемат като част от живота си. Разликите идват от трудностите, които са срещнали по пътя си. Мнозина от старото поколение помнят какъв лукс бе притежанието на домашен компютър преди 30-тина години и колко трудно бе да се сдобие човек с него. Родилите се след началото на този век обаче буквално имат летящ старт, раждайки се с лаптоп, таблет или смартфон в ръцете.

Именно тази привилегированост на поколението Z, спрямо всички останали ги е направила малко по-разглезени, нарцистични и по-трудно концентриращи се спрямо останалите. Тяхното преимущество обаче се крие във факта, че още от малки познават дигиталните технологии на нивото на по-старите поколения.

Според някои авторитетни изследователи именно поколението Z е първата генерация, постигнала същинска интеграция между себе си и заобикалящите ги технологии. Очакванията са те да дадат старта на следващата революция, която ще използва способностите на изкуствения интелект, за да слее в едно човек и машина.

За подобен сценарии говорят, както милиардерът милениъл Марк Зъкърбърг, така и вторият най-богат човек в света и бейби буумър Бил Гейтс. Най-убеден в подобен развой на събитията обаче е друг - известен милиардер, иноватор и представител на поколението Х - Илон Мъск.