След преговори е намален обхватът на толуваните пътища от 10 800 на малко над 3000 км. От днес официално ще бъдат изключени от винетки спорните отсечки в Столична община. Това заяви пред bTV зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

Той уточни, че протестите са били инициирани от хора, които са целели дестабилизация на системата.

"Няма нито един глобен от тези конфликтни зони, не само в София, но и в другите населени места. 174 от 265 общини в България са заявили в Агенция пътна инфраструктура знакът за винетка да бъде поставен извън урбанизирани територии. Някой трябва да поддържа пътя, да не останем само накрая с автомобила вкъщи. Разходът за винетка е най-ниският разход за придвижване от точка А до точка Б - 0,26 ст. на ден", коментира Нанков.

Той уточни, че всеки ден правителството разговаря с превозвачите за тол системата. Нанков беше категоричен, че тя няма да бъде отлагана - ще тръгне на 1 март с функционалностите, които се предлагат към момента.

По думите му маршрутните карти, един от начините за отчитане на изминато разстояние от тежкотоварните автомобили, са абсолютно безплатни. Той уточни, че те са по-бавен способ, отнема около 5-6 минути за попълване. Ще се разпространяват на ГКПП-та, в Областните пътни управления и партньорската мрежа.

Другите два метода за толуване са GPS тракери и бордови устройства, именно последните предизвикаха напрежение сред превозвачите.

"Давам пример, автобус, който минава през България по сегашната тарифа от 1 ст. на километър. Ако приемем, че маршрутът е изцяло по толуван път - София-Бургас за една година е около 100 хил. км, става въпрос за 1000 лв. - 7% са 70 лв. Едно бордово устройство струва минимум 240 лв., отделно всички останали компоненти - обслужване от мобилните оператори, есемес известяване и др.", уточни Нанков.

Той допълни, че към момента са поръчани почти 9000 бордови устройства при старите условия, договорите им, обаче, ще бъдат анексирани и безплатно ще получат други.

"Знаем от какви ценови диапазони започнахме, знам какви са сега - за тежкотоварен автомобил над 12 т - 10 ст. на км, 1 ст. на автобус. Първоначалните разчети бяха за около милиард приходи. Сега годишният ни план е 450 млн. лв. от тол такси, ако не успеем в рамките на три месеца от старта на тол системата да съберем около 100 млн. лв. означава, че ще преразгледаме както обхвата на пътищата, така и тарифите", допълни ресорният зам.-министър.

Нанков посочи, че за това са се разбрали с превозвачите още през януари и разчита да спазят думата си да не протестират, ако заложената сума не бъде събрана. "Това е най-важната реформа на транспортния сектор в рамките на настоящия мандат - леките автомобили да плащат по-малко от тежкотоварните, а не както е в момента - 1/3 от транспортната система да се издържа от тежкотоварните, включително преминаващите транзит", коментира той и допълни, че се очакват около 300 млн. лв. приходи от винетки за леки автомобили. Така крайната сума ще достигне близо 700 млн. лв.

"От София до Бургас е 10 лева тол таксата за най-големия автобус за еднократно пътуване. Ако човек иска да мине с камион по транзитния маршрут "Калотина" - "Капитан Андреево" - говорим за 40 лв. Всеки може да сметне, че за това разстояние увеличението е 2 пъти. Ние имаме най-ниските тарифи в Европа. В момента всички второкласни пътища са безплатни", каза пред Нова тв проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

Той коментира и старта на тол системата, който ще е на 1 март, но до 27 март глоби няма да се налагат. Причината е в неизяснените спорове между превозвачи и представителите на Агенция "Пътна инфраструктура".

Попитан защо посредниците взимат 7% от таксите, а това не го прави само държавата, Асенов каза, че и у нас имаме модел за тол таксуване, който не е измислен в България.

"Такива доставчици на услуги има във всяка тол система. Те не просто взимат едни пари, те имат информационна система. Най-важният момент е какви услуги се искат и какви отговорности носят доставчиците. В този случай те носят отговорност за пълното събиране на средствата. Всичко, което декларират като данни за движението на ППС към държавата, ние го изискваме на 100%. Ние реализираме правоприлагането и търговското опериране по отношение на маршрутни карти и винетки", обясни Асенов.

"Обикновено при старта на тол системите тези проценти са такива, после те прогресивно падат надолу. Това е една част от спора, който е разрешен в голяма степен на срещата при премиера. Обяснихме, че няма да има големи разходи за превозвачите", заяви той.