Премахва се разделението на пристанищата за обществен транспорт на такива с национално или с регионално значение. Това предвиждат приетите на второ четене в парламента промени в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата, предаде БТА.

С измененията се създават условия на национално ниво за прилагане на Регламент на ЕС за пристанищните услуги и общите правила за финансовата прозрачност на пристанищата.

Така вече акваториална такса ще заплащат само тези собственици на територията и инфраструктурата на пристанища, които са разположили в тях плаващи хидротехнически пристанищни съоръжения за връзка между кораба и брега или за защита от ветрово или вълново въздействие. Предвижда се тази промяна да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Размерът на таксата се определя от Министерския съвет и ще се събира от Изпълнителна агенция "Морска администрация".

За посещаващите пристанище за обществен транспорт кораби, с изключение на военните, и за опериращите в такова пристанище кораби ще се заплащат пристанищни такси за ползване на пристанищната инфраструктура, както и за приемане и обработване на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност.

Таксите ще се определят по размер и ще се събират от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" или от собствениците на територията и пристанищната инфраструктура на пристанищата за обществен транспорт.

Цените за пристанищните услуги, предоставяни в пристанище за обществен транспорт, се определят по размер, обявяват се публично и се събират от пристанищните оператори, които извършват услугите, предвиждат промените.

Територията и пристанищната инфраструктура на пристанищата за обществен транспорт, с изключение на инфраструктурата за достъп, може да бъде собственост на държавата, на общините, на физически и юридически лица, предвиждат още новите текстове.

Инфраструктурата за достъп до пристанищата за обществен транспорт е публична държавна собственост. Когато достъпът по суша до пристанище за обществен транспорт се осъществява по съществуващата улична мрежа, автомобилният подход на пристанището е публична общинска собственост.

Публична държавна собственост е и общата техническа инфраструктура на пристанище за обществен транспорт, в което поне един терминал е собственост на държавата. Обща е инфраструктурата, която обслужва повече от един терминал, записаха още депутатите в закона.