Подписан е договорът за концесията на летище София. Това става ясно от съобщение на правителствената Пресслужба и публикация във Фейсбук на премиера Бойко Борисов, който е присъствал на церемонията.

Борисов коментира, че концесията е "показателна за това, че нашите европейски партньори са добре дошли в България": Процедурата по концесията на най-голямото ни летище спечели консорциум "Соф Кънект", летищен оператор "Мюнхен", в който участват немски, френски и австрийски компании. "

"С такива европейски партньори съм убеден, че България ще върви напред", отбелязва Борисов.

Инвестициите на летище София ще бъдат в размер на поне 608 милиона евро за срока на концесията от 35 години. Те ще бъдат насочени към подобряване и усъвършенстване на обслужването и към безопасността на летището, пише още в съобщението.

Консорциумът планира изграждането на трети терминал на летището до десетата година от срока на концесията и нов карго терминал на мястото на стария Терминал 1. На по-късен етап е предвидено и разширяване на Терминал 3, включително чрез инвестиране в хотел.

В замяна на концесията държавата ще получава такса от близо 25 милиона евро годишно.

След две години концесията е факт

Процедурата за търсене на концесионер  на летище София стартира в началото на юли 2018 г. Според критериите на транспортното ведомство минимумът за концесионна такса беше 15 млн. евро, или 10% от оборота на всички дейности. Всички кандидати подадоха по-високи оферти от заложения минимум. Концесията е за период от 35 години с опция за удължаване. Процедурата обаче беше спряна от служебния кабинет на Огнян Герджиков. Основната причина за това бяха занижените критерии и защитата на националната сигурност.

Настоящата процедура е втори опит за отдаване на концесия на Летище София. Консорциумът "Соф кънект" беше избран от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за концесионер на летище София през лятото на миналата година. Тогава  останалите четирима участници, които бяха подали оферти за концесията на летище София - "Манчестър Еърпортс Груп", "Еърпорт де Пари", "Фрапорт България" и "СББ София Еърпорт", обжалваха пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В средата на ноември антимонополният орган потвърди избора на "Соф кънект" за концесионер на столичното летище. Няколко дни по-късно най-голямата британска летищна група "Манчестър Еърпортс Груп", която участва в процедурата на транспортното министерство с китайската "Бейджин Енджинийринг Груп", съобщи, че ще обжалва решението на КЗК пред Върховния административен съд (ВАС). На 5 юни тази година ВАС остави в сила решението на КЗК от 14 ноември 2019 г., с което се потвърждава изборът на "Соф кънект".