Германските супермаркети са прехвърлили почти цялото намаление на ДДС от 1 юли върху своите клиенти. Цените са се понижили средно с 2 процента. Това сочи проучване на водещия институт Ифо (ifo) сред 60 000 продукта в онлайн магазин на местна търговска верига.

За продуктови групи, при които конкуренцията е по-силна, по-ниският ДДС е довел до по-големи намаления на цените, отколкото за продуктови групи, където конкуренцията е по-слаба, пишат авторите на изследването, чиито резултати са разпространени в прессъобщение, цитирано от БТА.

"Това е изненадващо, тъй като проучванията на други временни понижения на ДДС показват, че те са се отразявали само частично и с намалена ставка с течение на времето", коментират авторите.

В началото на юни германското правителство одобри временно намаляване на ставката на ДДС от 19 на 16 процента за всички стоки - от 1 юли до 31 декември. Изразеното тогава намерение бе - да се насърчи потреблението и да се подкрепи засегнатата от коронавируса икономика. Правителството прогнозира, че мярката ще струва на хазната около 20 милиарда евро.

Остава да видим как ще се развият цените, когато ДДС се върне към нормалната си ставка на 1 януари 2021 година, отбелязват авторите на изследването. Възможно е тогава продуктите да поскъпнат по-рязко, отколкото са поевтинели преди това. Специалистите изтъкват, че такъв е случаят с някои временни намаления в други страни.

Ифо уточнява, че цените в онлайн търговията, които са включени в изследването, съответстват на равнищата в супермаркетите. Там, където пазарните цени варират, е използвана най-ниската продуктова цена.