Eurostar Group Ltd. обяви амбициозни планове за стартиране на директни влакови услуги от Лондон до два от водещите финансови центрове на Европа — Франкфурт и Женева. Очаква се проектът да се реализира през следващото десетилетие, а пътуванията да отнемат около пет часа, съобщи говорител на компанията.

Новината идва в ключов момент за Eurostar — компанията, която от три десетилетия държи монопола върху международните железопътни връзки на Великобритания, се изправя пред все по-силна конкуренция и критики, свързани с високи цени и съмнителна надеждност. В отговор на тези предизвикателства Eurostar планира мащабна инвестиция от приблизително 2 милиарда евро (2,3 милиарда долара) за разширяване на своя влаков парк с около 30%, съобщи Bloomberg.

Новите маршрути ще предложат на бизнес пътниците — банкерите, финансовите специалисти и корпоративните клиенти — възможността да работят, провеждат разговори и използват интернет връзка по време на пътуването си. Така железопътният транспорт се очертава като по-ефективна и устойчива алтернатива на самолетните полети за тези разстояния.

В момента Eurostar обслужва пет държави: Великобритания, Белгия, Франция, Нидерландия и Германия. Най-популярният маршрут остава Лондон - Париж, по който през изминалата година са пътували над 280 000 души. Компанията, която оперира от емблематичната гара "Сейнт Панкрас" в Лондон, заедно с оператора на тунела под Ламанша Getlink SE, вече обявиха планове за разширяване на услугите към Германия, Франция и Швейцария.

Конкурентният натиск обаче се засилва. Virgin Group на Ричард Брансън и италианската FS Italiane Group също имат намерение да стартират международни влакови услуги от Обединеното кралство, което може да прекрати 31-годишната доминация на Eurostar по маршрута Лондон - Париж.

През миналата година доклад на неправителствената организация "Транспорт и околна среда" (T&E) определи Eurostar като най-слабо представящия се оператор сред 27 европейски железопътни компании, отчитайки фактори като цена на билетите, надеждност и потребителско изживяване. Компанията оспори резултатите от проучването, но критиките подсказват нуждата от сериозна трансформация и подобряване на услугата.

Планираните директни влакове до Франкфурт и Женева са ясен знак, че Eurostar има амбицията не само да запази позициите си, но и да се наложи като ключов играч в бъдещето на европейските високоскоростни връзки. Ако проектът бъде реализиран успешно, той ще създаде нов стандарт за бизнес пътуванията в Европа и ще даде тласък на устойчивия транспорт на континента.