Автомобилната индустрия в Германия е отбелязала минимален растеж през миналата година. Въпреки това производителите и доставчиците продължават да наемат хиляди нови служители. Като цяло индустрията е генерирала през 2018 г. приходи от продажби в размер на малко под 425 млрд. евро, както показва анализът на консултантската фирма Ernst & Young (EY). Това представлява минимален ръст за годината от едва 0,4 на сто след значителния скок през предходната година, предава DPA, цитирана от Инвестор.

"Търговският спор между САЩ и Китай оказва влияние върху световната икономика", казва Константин Гал, който ръководи отдела за анализи на автомобилния и транспортния сектор в EY. Новият метод за тестване на отработените газове за европейския пазар WLTP е предизвикал спиране на производството и затруднения при доставките.

Износът дори отчита минус в края на годината. Обемът на износа е намалял с 2,3% в сравнение с 2017 г. до около 230 млрд. евро. Това е най-силният спад на износа от кризата през 2009 г. насам, се пояснява в анализа.

В същото време, според проучването, расте броят на служителите - с 1,7% в рамките на една година до около 834 000, което представлява нов връх. Въпреки това според EY растежът на заетостта се основава на специални ефекти и следователно не е устойчив.

"Преориентирането на много заводи в насока електромобилност доведе до увеличаване на нуждите от персонал, но това може би ще бъде само временно явление", казва експертът по автомобилостроенето в EY Петър Фус.

Изчисленията се базират на данни от Федералната статистическа служба и Федералната агенция по заетостта на Германия. Ето защо оборотът, който германските компании генерират в чужбина, или продуктите, които те доставят от там в други страни, не е включен.

Ако обаче производителите на автомобили и доставчиците се разгледат отделно, проучването показва обратната тенденция. На спада в приходите на производителите от 0,2% се противопоставя плюс от 2,1% при доставчиците - само в Германия. Броят на служителите също нараства по-силно при доставчиците.

Фус очаква 2019 г. да е трудна не само заради отслабването на големите пазари. Американските мита и твърдият Brexit може да причинят значителни загуби за бранша в Германия. Освен това сегашното нарастване на заетостта вероятно не е устойчиво, подчертава отново той.