Предварителните данни за обема на електронната търговия в България през 2020 година показват, че нарастването се забавя спрямо 2019 година. Очакванията са общият обем да достигне 974 млн. евро, което представлява ръст с 9% спрямо 2019 година, когато е отчетен обем от 895 млн. евро. Това показват данните от най-новия доклад European Ecommerce Report 2020 на европейската браншова организация Ecommerce Europe (ЕЕ), представен от Българската Е-комерс асоциация (БЕА).

За сравнение, през изминалите пет години нарастването на онлайн търговията спрямо предходната е както следва:

  • през 2015 г. достига 330 млн. евро и ръст от 32%;
  • през 2016 г. (419 млн. евро и нарастване с 27%);
  • през 2017 г. (510 млн. евро и повишение с 21%);
  • през 2018 г. (690 млн. евро и ръст от 35%);
  • през 2019 г. (895 млн. евро и повишение от 30%).

Над 1 530 000 потребители са пазарували онлайн през изминалата година и са похарчили онлайн средно по 636.59 евро.

3е-news.net

Най-поръчвани са:

  • дрехи и спортни артикули (76.4%),
  • стоки за дома, вкл. мебели, играчки и др. (35.3%),
  • хотелски резервации и туристически пакети (20.7%),
  • храни, напитки и стоки за ежедневна употреба (16.9%),
  • електронно оборудване, вкл. фотоапарати (14.9%),
  • билети за различни събития (14.5%),
  • подготовка за пътуване, вкл. билети, наемане на автомобил и др. (10.2%),
  • книги, списания, вестници (7.8%),
  • други (5.3%).

Относителният дял е изчислен на база брой лица поръчвали, купували стоки или услуги по интернет за последните 12 месеца, затова сборът е по-голям от 100%.

Най-предпочитани са българските онлайн магазини, откъдето през 2019 г. са пазарували 88.1% от онлайн купувачите, 41.8% - от интернет магазини в страните от Европейския съюз, 19.1% - от трети страни.

От доклада на БЕА става ясно, че електронната търговия постоянно нараства като дял от брутнния вътрешен продукт - от 0.48% през 2014 г. до 1.53% през 2019 г.

Най-предпочитаният начин на плащане е чрез наложен платеж (60% от всички плащания), следван от кредитни/дебитни карти (32%) и банкови и мобилни плащания (8%). Средната годишна онлайн кошница в България е 636.5 евро.