Литовското правителство обяви днес, че ще поиска Европейският съд да не позволи да влязат в сила някои от предложените нови правила за товарните превози в ЕС с аргумента, че те дискриминират шофьорите, предаде Ройтерс.

Литва възразява срещу правилата, принуждаващи камионите да се връщат в страните си на осем седмици и ограничаващи дейността им в други страни членки на ЕС.

Кои са страните, оспорващи т.нар. пакет "Мобилност"

Към първоначално обявената група от шест единомислещи държави - България, Латвия, Литва, Унгария, Полша и Румъния, в началото на годината се присъединиха Кипър, Малта и Естония. Според тези страни новите правила биха могли да парализират бизнеса, който вече е нарушен от граничния контрол в блока, предизвикан от пандемията.

Още през февруари 2020 г. министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че българската страна има готовност да депозира искова молба в Съда на ЕС в Люксембург, срещу приетите промени, за което има подкрепата и на други страни, от групата на единомислещите.

Какви са новите правила за шофьорите

В първите дни на юли 2020 г. Европейският парламент прие окончателно на второ четене без изменения законопроекта за нови правила за международните пътни превози в ЕС. Отхвърлени бяха всички внесени предложения за изменения.

Водачите ще трябва да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Въвежда се забрана водачите да ползват редовната си седмична почивка в кабината на превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването ще бъде за сметка на работодателя.

Въвежда се "срок на прекъсване" от четири дни между извършването каботаж в една и съща държава със същото превозно средство. На всеки осем седмици превозните средства ще трябва да се връщат в страната, където е данъчно задължен техният собственик.

Каква е българската позиция

Българската страна ще продължи да настоява Европейската комисия да представи срочно оценка на въздействие за последиците от връщането на камиона всеки 8 седмици, както и прилагане на част от правилата на сухопътната част на комбинирания транспорт.

Практическата недалновидност и неприложимост на част от разпоредбите, техният непропорционален и дискриминационен характер, както и настоящата пандемична ситуация с COVID-19 не бяха отчетени като съществени елементи в този преговорен процес, се казва в позиция на министерството на транспорта от 9 юли.