Футуристични летящи таксита като тези от филма "Блейд рънър" могат да предложат по-щадящ околната среда и по-бърз начин за придвижване на дълги разстояния, отколкото традиционните автомобили, съобщиха учени от Мичиганския университет, цитирани от Ройтерс и БТА.

Няколко фирми разработват въздушни апарати с размерите на автомобили или т.нар. Ви Ти О Ел (VTOL), които могат да издигнат пътуващите над задръстванията, да летят с над 160 км в час и да кацат на малки пространства в пренаселените градски централни части.

Превозните средства мога да намалят наполовина газовете, предизвикващи парников ефект при пътуването на трима души на разстояние 100 километра, казаха изследователите, но повечето изчисления са валидни при условие, че пътниците са склонни да споделят пътуванията си.

Беше изненадващо да се установи, че Ви Ти О Ел са конкурентни що се отнася до използваната енергия и емисиите вредни газове при определени сценарии, посочи в съобщение Грегъри Киолиън от университетския Център за устойчиви системи.

Според него летящите таксита при пълна заетост могат да имат много по-добри показатели от наземните автомобили при пътуване например от Сан Франциско до Сан Хосе.

Учените, работещи с изследователи от автомобилостроителя Форд (Ford), са установили, че летящите коли изискват голямо количество енергия, за да се издигнат, но са по-ефективни, докато летят.

Така те изхвърлят повече вредни газове в сравнение с традиционните автомобили при кратки пътувания, но са по-ефективни на дълги разстояния, според проучване на списание "Нейчър къмюникейшънс".

Според изследователите всяко място в летящото такси трябва да се продава отделно, както е при самолетите, което означава, че те ще бъдат изцяло запълнени, а не както колите, чиято заетост е между един и двама души.

Летящо такси с един пилот и трима пътници може да извърши пътуване от 100 километра за около 27 минути, казват изследователите.

Отделените от него парникови газове ще бъдат с около 52 процента по-малко на пътник, отколкото два бензинови автомобила, извършващи същото пътуване по път, и с 6 процента по-малко, отколкото два електромобила.

Ако обаче само един човек ползва летящото такси, вредните емисии ще бъдат само с 35 процента по-малко спрямо една бензинова кола и с 28 процента повече спрямо един електромобил.

Според Джамила Магнусон от Института за политика в областта на транспорта и развитието е "фантазия" да се смята, че летящите коли могат да предложат щадящ околната среда масов транспорт.

Много по-ефективен и лесен начин за подобряване на параметрите на пътуването на дълго разстояние с кола е да се предоставят опции за обществен транспорт и стимули хората да не пътуват сами в колите си, каза тя пред фондация Томсън Ройтерс.