Вековнoто корабче "Герарда Йохана", плаващо по амстердамските канали, има класическа визия с дървена облицовка, но под дъските му се крие високотехнологична конструкция: редици от литиево-йонни батерии общо 66 на брой, с електрически мотор, задвижващ витлото.

Корабчето е част от инициативата на новия кмет на Амстердам от партията на зелените до 2025 година да забрани дизеловите двигатели по древните канали на центъра, подпомагайки града в борбата с климатичните промени.

Преходът сред гражданските плавателни съдове напредва. От общо 550 такива корабчета, движещите си по градските води, 75 процента са сертифицирани като неизхвърлящи емисии, според общинския говорител Воутер Кеунинг.

Естествено е корабчета, плаващи по каналите, да са първи. Те са най-популярната туристическа атракция в Амстердам. Всяко се използва до 14 часа на ден, като 320 от тях превозват годишно близо 4 милиона пътници по водите на града.

"Герарда Йохана" си има собствени стоянка на пристанището и станция за зареждане.

"Хората винаги надценяват нещата, които могат да направят за една година, но подценяват това, което могат да свършат за 10-20 години", казва Кес Колен, основател на Super B, компанията доставчик на батериите, използвани в "Герарда Йохана".

По думите му поевтиняването на слънчевата енергия и новите форми на складиране ще доведат до транспорт с неутрални емисии по-бързо, отколкото повечето хора очакват.

За преоборудването на кораби като "Герарда Йохана" от 1922 година е необходимо поравно инженерна техника и художествено майсторство.

Изграждането на ново електрическо корабче би струвало 1 милион евро (1,1 милиона долара), но собственикът Rederij Kooij, един от най-големите туроператори в града, трансформира съществуващата си флотилия. Едно по едно корабчетата минават на ремонт, а сметката излиза около 50 000 до 150 000 евро. Досега 13 от общо 29-те са готови.

Rederij Kooij следи флотилията си, включително нивата на батериите, от модерна контролна кабинка в стара каменна сграда, близо до амстердамския площад "Дам", където през първите години на 17-и век пристигат кораби с подправки от Източна Индия.

От общо 12 000 развлекателни корабчета в Амстердам (повечето от тях са по-малки и частна собственост) само 5% са без емисии, по данните на градската управа.

Превръщането им в електрически би струвало между 4000 и 40 000 евро в зависимост от размера, но най-вероятно старите ще бъдат продадени или подменени.

"Градът е ангажиран активно с внедряването на зареждащи пунктове, което е доста сложен проект", информира говорителят Кеунинг.

Градът работи с подизпълнители, за да може до края на 2021 година да има 100 станции за зареждане на корабчета, както и плаваща зарядна станция, представена тази седмица от стартъп компанията Skoon Energy. Очаква се тя да погне за балансиране на мрежата.