От 16 август започват тримесечни тестове на тол системата, в които ще се видят реалните резултати от преминаващите тежкотоварни автомобили. Очаква се през ноември да започне реалното таксуване. Това обяви пред журналисти в МС министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова след края на срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов. Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова също присъства на разговорите. Ето какво сподели тя пред Dir.bg.


- Г-жо Милтенова, какво се постигна на срещата при премиера? Вече е ясно, че тол системата ще се тества реално от 16 август. Какви искания има още бизнесът?
- Нашите искания сме ги поставили още преди време и правителството ги знае. Днес в разговора с премиера си и с министъра на регионалното развитие се разбрахме, че ще бъде удължен срокът на въвеждане на тол системата. Тестовият се отлага и ще започне реално от 16 август. През този период ние ще предоставим превозните средства, на които да се монтират съответните бордови устройства. И така да се направи един реален анализ на фона на микробусите, автобусите и камионите какъв е трафикът. Така ще получим пълна картина на трафика на транспорта и респективно на база данните ще се види какви средства биха се събирали. И тогава вече реално да бъде изчислена и сумата, която официално ще бъде записана като такса за пътуването по пътищата в България.

- Въпросните устройства, с които ще се оборудват транспортните средства, вече налични ли са, колко са и как ще стигнат до бизнеса?
- Министър Аврамова обясни, че в рамките на този тестов период те ще успеят да изградят въпросните рамки по пътищата, а също така ще ни бъдат предоставени тези бордови устройства. Става въпрос за устройство, което се закупува, когато даден камион премине границата на страна от ЕС. Точно как ще се процедира, ще се уточнява. Към август месец тези устройства трябва да са налични.

- Има ли вече и яснота по кои пътища ще се събират тол такси?
- Това тепърва предстои да се коментира. От регионалното министерство обещаха да представят пътна карта с обхвата на системата, за да може на тази база да се калкулират разходи, да се предвиди и евентуално увеличение на цени и т.н. Когато се представи пътната карта, тогава ще се коментират и пътните отсечки в детайли. Към момента ние не знаем кои пътища ще попаднат във въпросната пътна карта.

- Това също ли трябва да се случи в следващите три месеца?
- Разбира се. Очакваме среща с представители на министерството веднага след европейските избори на 26 май. Трябва да се работи по тези неща, защото те не търпят отлагане. Това е процес, който трябва бъде извървян, но по него има много работа. От бранша сме заявили, че не сме против тол системата. Просто трябва да има яснота и тя да се привежда в експлоатация при ясно разписани правила.

- Изказаха се мнения, че ще побългаряваме германската система.
- Тук ще уточня, защото нямам представа защо се заговори за германската система, но нашият модел е много близък и за направата му е ползван унгарският модел на тол система. Реално, ако питате мен, ние не можем да ползваме ничия система, защото всяка страна си има своя специфика. В това визирам какви пътища има изградени, каква инфраструктура, всичко трябва да се съобрази и с реалната покупателна способност на хората. Можем ли да се сравняваме по доходи с Германия и Унгария? Всъщност, можем да се сравняваме по това, че цените на горивата ни са близки. Иначе приходите в българския транспортен бранш не са такива, каквито са в Европа. В България градският билет на повечето места е левче, а в Европа е 2,5 евро.