Веригите за търговия с облекло на дребно в Европа и Америка имат наличности в излишък и свиват пролетните поръчки. Снабдителите са изправени пред забавяне на плащанията. Шивашките фабрики в Бангладеш са подложени на изпитание, информира Ройтерс.

Надеждите за възстановяване на глобалната модна индустрия, която също бе разклатена през 2020-а, бяха попарени от новата карантинна вълна заради COVID-19 и неравномерния процес на ваксинация в отделните държави, допълва БТА.

Някои водещи търговци на дребно все още поддържат минлодишните стоки, които в нормални времена биха били разпродадени на намаления.

Британската верига Праймарк (Primark), например, заяви пред Ройтерс, че от сезон пролет/лято 2020 година има запаси за около 150 милиона лири (205 милиона долара), а от есен/зима - за 200 милиона лири.

Като показател за мащаба на изоставането, консултантската компания МакКинзи (McKinsey) отбелязва, че стойността на непродаденото облекло по цял свят - в магазини и складове - е между 140 и 160 милиарда евро (168-192 милиарда долара) или повече от двойно над обичайното.

Британската верига Маркс енд Спенсър (Marks & Spencer) и германската Хуго Бос (Hugo Boss) обявиха, че за тазгодишната колекция са направили по-малки поръчки от обикновено.

Търговците на дребно поддържат малки количества, а времето за изпълнение е ограничено, коментира Рон Фраш, бивш президент на Сакс Фифт авеню (Saks Fifth Avenue).

В момента той е партньор във фирмата за частни капиталови инвестиции Кастанеа партнърс (Castanea Partners), която работи с редица марки дрехи.

Хонконгската снабдителска компания Ли енд Фун (Li & Fung), която управлява над 10 000 фабрики в 50 страни, за да зарежда търговци на дребно, включително глобални играчи, казва, че някои са поискали отсрочка за плащането.

Така проблемите се прехвърлят към основни производствени центрове като Бангладеш, чиито икономики разчитат на износа на текстил, а фабриките се борят да останат отворени.

Петдесет фабрики, обхванати в проучване на Бангладешката асоциация на производителите и износителите на облекло, посочват, че този сезон са получили с 30 процента по-малко поръчки от обикновено, след като предколедният локдаун в голяма част от Европа, последван от поредна карантина през януари, удари силно бизнеса им.

На фона на опасността магазините да останат затворени и през лятото, някои търговци се опитват да разпродадат колкото се може повече от излишните си запаси, преди да направят нови поръчки, информират от компанията за рециклиране на текстил Паркър лейн груп (Parker Lane Group).

Главният изпълнителен директор Рафи Касарджиян съобщи, че бизнесът му е преминал от обработка на средно 1,5 милиона артикула излишно облекло на месец до над 4 милиона през януари, най-натоварения месец досега.

Миналата година бе черна за модната индустрия, чиито продажби спаднаха с около 17 на сто спрямо 2019-а, според данни на Юромонитор (Euromonitor).

А бъдещето е несигурно.

Оценките за 2021 година варират от песимистични прогнози за 15-процентов спад на продажбите от МакКинзи до възстановяване с 11-процентов растеж от Юромонитор.