Новото търговско споразумение между САЩ, Канада и Мексико ще се нарича Споразумение - САЩ-Мексико-Канада (ЮСМКА - от английското съкращение USMCA) и ще замени НАФТА, което бе подписано през 1994 година.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп неправилно описа споразумението като най-голямото, подписвано някога, информира Асошиейтед прес, цитирана от БТА. То не е дори близо до това определение, а Тръмп "замаза" възможните последствия от него като например по-високите цени на автомобилите, отбелязва агенцията и сблъсква неговите думи с реалността.

Тръмп: "Споразумението ще "управлява" близо 1,2 милиарда в търговията, което го прави най-голямата търговска сделка в историята на САЩ".

Фактите: Това е грешно твърдение поради броя на търговските партньори, които участват в споразумението.

Предложеното ново споразумение, което замества Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА) обхваща същите три страни. Транстихоокеанското споразумение, за което преговаряше администрацията на бившия президент на САЩ Барак Обама, включваше трите партньори от НАФТА - САЩ, Канада и Мексико - плюс Япония и осем други страни от Азиатско-тихоокеанския регион. Тръмп изтегли САЩ от този договор едва три дни, след като пое поста си.

Дори Тихоокеанската сделка бледнее в сравнение с Уругвайския кръг (поредица от преговори в рамките на Общото споразумение за митата и търговията, продължили от 1986 до 1994 година бел.ред.), в който участват и САЩ. Преговорите приключват със създаването на Световната търговска организация (СТО) и документът е подписан от 123 страни.

Тръмп: "Тази сделка въвежда също така и нови стандарти, според които поне 75 процента от всеки автомобил трябва да бъдат произведени в Северна Америка, за да имат привилегията за свободен достъп до пазарите ни".

Фактите: Това е истина. Но като при всяко подобно изискване, то може да направи автомобилите по-скъпи, като попречи на използването на по-евтини компоненти от чужбина. Същото може да важи и за другата уговорка, според която поне 40 процента от частите за автомобила трябва да а да бъдат сглобявани там, където работниците печелят 16 долара на час. Новото търговско споразумение САЩ-Mексико-Канада наистина предоставя по-голяма защита на работниците, но цената за това могат да бъдат по-високите разходи.

Споразумението, ако бъде одобрено от Конгреса, ще увеличи до 75 процента компонентите за автомобила, които трябва да бъдат произведени в рамките на търговското споразумение, спрямо 62,5 процента. Само по този начин ще бъде предоставян безмитен статут.

По същия начин споразумението може да предостави на фармацевтичните компании, които произвеждат много скъпи биологични лекарства в живи клетки, 10-годишна защита от конкуренцията на генеричните медикаменти. Това е с две години повече от договореното от администрацията на Обама в Транстихоокеанското споразумение. Тази договореност също може да доведе до по-високи цени за крайните потребители на лекарствата.

Тръмп за преодоляването на големия проблем с Канада: Млекопреработвателната промишленост беше разковничето за сключване на споразумението. И сега фермерите ни, както знаете, ще имат значително по-свободен достъп. Знам, че не могат да отворят изцяло сектора си. Те също имат фермери. Както знаете, техните права не могат да бъдат пренебрегнати. И аз изцяло разбирам тази позиция и им го казах: "Вижте, разбирам, че имате ограничения". Но те могат да направят много повече.

Фактите: Това е честен прочит на едни от най-значимите промени в споразумението, въпреки че млечните продукти съставляват само 0,1 процента от търговията между САЩ и Канада. Канадските мита върху вноса на млечни продукти могат да достигнат 300 процента. Американските млекопроизводители се оплакваха и от канадската политика, която затруднява достъпа на някои американски млека на прах до канадския пазар, а в същото време позволява на Канада да залива световните пазари със свои версии на тези продукти.

Новото споразумение може да сложи край на това дискриминационно определяне на цените и да ограничи канадския износ на млека на прах. В някои отношения все пак можем да говорим за известен напредък в сравнение с Транстихоокеанското споразумение, от което Тръмп извади САЩ, отбелязва Асошиейтед прес. Така ще се разшири американският достъп до над 3,75 процента от канадския пазар на млечни продукти спрямо 3,23 в Транстихоокеанското партньорство. Над това ниво обаче американските млекопроизводители все още ще се сблъскват с канадските наказателни мита.

Тръмп: "В основен аспект споразумението отново ще превърне САЩ в голяма производствена сила.".

Фактите: Северна Америка вече е производствена сила. САЩ са на второ място в света по промишлено производство след Китай. Мексико е на 11-о място, а Канада на 13-о място, според данни на ООН, компилирани от Брукингс (Brookings), неправителствена организация с централа във Вашингтон.

Тръмп: "Мисля, че най-голямата ми отстъпка беше подписването на споразумението, можехме да го направим по различен начин. Но това щеше да е противно, нямаше да е приятно и аз не исках да правя нещо такова".

Фактите: Правени са и други отстъпки, което е типично за търговските споразумения.

От една страна системата "управление на предлагането", която Канада използва, за да защити фермерите си, ще остане до голяма степен непокътната. От друга страна, всеки от 2,6 милиона пътнически автомобила от Канада и Мексико ще бъде освободен от над 25-процентните мита, които САЩ заплашват да въведат върху вносните автомобили, камиони и авточасти. А Канада надделя в настояването си процесът за разрешаване на спорове в НАФТА да бъде запазен. САЩ искаха да го премахнат