Дори Организацията на страните-износителки на петрол (ОПЕК) прогнозира увеличаване до 16.5% на дела на електрическия транспорт до 2045 г. Не липсват и по-окуражаващи прогнози, като ръст от 80% на пазара на електромобили до 2040 година. Въпреки това, има и редица важни проблеми, пред които е изправен задвижваният с електричество транспорт.

Пазарът

През 2018-2019г. продажбите на автомобили в световен мащаб намаляват. Пътническият сегмент беше засегнат най-вече от спадналото търсене на нови автомобили в Китай, а това е най-големият автомобилен пазар в света. В същото време броят на продадените електрически превозни средства в глобален план нараства - от 1.98 милиона броя през 2018 г. до 2.1 милиона през 2019 година. Търсенето на петрол, обаче, също нарасна, което означава, че електрическите превозни средства днес нямат осезаемо въздействие върху петролния пазар.

3е.news.net

Прогнозите

Въпросът е само дали някога ще успеят да достигнат такъв брой, че въздействието им да стане забележимо. Почти всички прогнози сочат, че това може да се случи. Различават се само патова ще стане. Например анализаторите на базираната в Абу Дами агенция IRENA Global Energy Transformation очакват ръст от 80% до 2040 г., но повечето прогнози предполагат по-умерено повишение, до 20-30%, обобщават от руската платформа rcc.ru за новини и анализи в областта на петролната и газовата индустрия.

Разминаване има и от световни енергийни източници. Преди време Международната агенция по енергетика (IEA) очакваше, че през 2020 г. паркът на електрическите превозни средства ще достигне 13 милиона, но въпреки че през 2019 г. беше продаден рекорден брой електрически превозни средства, ръстът на пазара беше само 120 000 броя. За сравнение: увеличението на търсенето през 2018 г. спрямо 2017 г. достигна 808 000 броя.

Ролята на Китай

Причината за спада е затягането на изискванията за електрическите превозни средства в Китай, където се реализират около половината от всички продажби на електрически превозни средства в света през последните години. Освен това, от държавни субсидии са били лишени електрически превозни средства с пробег по-малък от 150 км на едно зареждане. Ако през 2018 г. в Китай, според IEA, са били продадени 1.08 милиона електрически превозни средства, то през 2019 г. тази цифра леко е намаляла - до 1.06 милиона.