Очаква се групата Г-20 да договори основите на споразумение за международни данъчни правила за дигиталните гиганти, чрез които ще бъдат пренасочвани приходи към страните, осигуряващи голяма потребителска база, съобщават източници, цитирани от японския в. "Никей".

Възходът на дигиталната икономика разпали остри противоречия, тъй като компаниите често успяват да избегнат да плащат данъци на пазарите, където имат милиони потребители, но не и офиси или друг вид физическо присъствие. Групата Г-20, която обединява САЩ, Япония и големите европейски страни с Китай и други новововъзникващи пазари, прави преглед на международните данъчни правила, разработени преди близо век, за да ги адаптира към изискванията на дигиталната епоха, пише изданието.

Новият подход ще пренасочва приходи на основата на обхвата на бизнеса на компанията на даден пазар, а не на местонахождението на корпоративната централа. Финансовите министри и централните банкери от Г-20 ще се срещнат на 8 и 9 юни в японския град Фукуока, където се очаква да договорят основните насоки за трансферите. Те ще се опитат да постигнат окончателно споразумение през 2020 година, допълват източниците.

От лятото на миналата година САЩ, Великобритания и нововъзникващите пазарни икономики са представили предложения за обсъждане сред 20-те членки на групата. Всички проекти предвиждат един и същ основен метод на данъчно облагане и разпределяне на данъчните приходи към страните, където се намират потребителите на дигиталните услуги.

Като част от тази инициатива Г-20 обмисля налози за четирите големи американски технологични гиганта Гугъл (Google), Амазон (Amazon), Фейсбук (Facebook) и Епъл (Apple), както и на други компании, работещи в глобален мащаб. Самият Вашингтон се опитва да върне в САЩ над 2 трлн. долара приходи, които американски компании са натрупали в чужбина.

Новите международни правила биха могли да работят по няколко начина. Г-20 обмисля изчисляване на глобалното данъчно бреме на определена компания чрез формула, отчитаща приходите, създадени от използване на лични данни, и приноса към силата на марката, посочва "'Никей".

Г-20 ще обсъди и схема, при която данъците се споделят между страните членки на основата на показатели като продажби във всяка страна и брой потребители.