Тол системата може да бъде въведена преди август 2019 г., ако изпълнителите си свършат работата по-рано. Това каза пред журналисти инж. Светослав Глосов, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Във връзка с изпълнението на тол системата, инж. Глосов обясни, че от 1 януари 2019 г. ще бъде въведена електронната винетка.

"От август месец трябва да бъде въведена и тол сисетмата", каза инж. Глосов.

На въпрос дали може да се въведе тол системата порано от август 2019 г., инж. Глосов отговори:

"Стига да се свършат работата по-рано изпълнителите. В момента работят по графика, който е в договора", каза той.

Във връзка със свръхтонажните камиони, инж. Глосов обясни, че те и сега плащат други тарифи. "Тази класификация на автомобилите няма да отпадне", каза още инж. Глосов.

Нереално е 20 % от приходите за тол таксите да отиват за общинската хазна - за нас няма разумна цифра, каза шефът на АПИ. Той коментира, че таксуването на тол системата може да обхване и общински пътища.

На въпрос как гледа на идеята приходи от тол такси от общинските пътища да влязат в общинската хазна, инж. Глосов заяви, че това би станало, ако така го приеме законодателят. Във връзка с идеята за 20 % от приходите на тол системата да отиват за общински пътища и попитан дали те са много, инж. Глосов отговори: "Много са. Прекалено много са. Това е нереално. Това, което те искат е повече от бюджета на АПИ, с който разполага. За нас няма разумна цифра. Ние така или иначе поддържаме пътната мрежа през населените места", поясни инж. Глосов.

Той обясни, че с въвеждането на тол системата ще отпадне ангажимента на държавата да финансира АПИ, тъй като тя ще се финансира от приходите от тол такси. "Тогава АПИ ще освободи един ресурс", коментира още председателят на УС на АПИ. Той поясни, че идеята на АПИ е 50 % от приходите от тол такси да отиват за поддръжка на съществуващата инфраструктура и 50 % за нова инфраструктура.

Той поясни, че с въвеждането на тол системата в Агенцията ще се създаде нова структура. "Засега сметките, които препоръчва консултантът са между 650 и 700 човека, като докрая на годината целта ни е поне половината да бъдат назначени", каза инж.Глосов. Той уточни, че става въпрос за IT-специалисти, икономисти, юристи, техници, шофьори.

"Едно малко предприятие на практика в Агенцията", допълни инж. Глосов. Във връзка с отчитането на тонажа на камионите, инж. Глосов поясни, че то ще става със заплащане на такса от страна на водача. "Контролът дали това е платено или коректно таксувано, ще бъде от техническите средства, които ще бъдат монтирани", допълни председателят на УС на АПИ.

Той поясни, че ще има контролни рамки, които ще отчитат кой е платил.

Инж. Глосов коментира, че центровете на АПИ ще работят съвместно с Агенция "Митници". "Тези, които преминават транзитно през България, при напускане на страната, преди да си получат документа за напускане на страната, системата ще е отчела той дали си е заплатил и дали е нарушител", коментира ижн. Глосов. Той допълни, че транзитно преминаващите ще могат да си взимат маршрутна карта, като такава карта ще могат да имат и тези, които се движат вътре в страната.