Доклад на Международния валутен фонд (МВФ), публикуван вчера, дава ясен отговор на страните, които дискутират как да се спазят целите на Парижкото споразумение за климата, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Решението е въглероден данък от 75 долара за тон емисии от въглероден диоксид до 2030 година.

Икономисти от МВФ изчислиха в доклад, че данък от 75 долара за въглерод, изпуснат в атмосферата, наложен във всички страни от Г-20, би позволил да се намалят значително емисиите, за да се ограничи затоплянето на планетата до 2 градуса по Целзий до 2100 година. Това е горната граница, определена от Парижкото споразумение. Светът е прибавил 1 градус спрямо температурното равнище в края на 19 век и върви към увеличение от 3 градуса по Целзий.

Ако амбициозно се обложат с данък енергийните сектори, които отделят най-много емисии, то страните биха ускорили промяната в поведението на потребителите. Те ще бъдат насърчени да потребяват по-малко енергия, да купуват електрически автомобили и по-енергоспестяващи домакински уреди.

Сума от 75 долара, което есе равнява на 68 евро по текущия курс, е значително по-високо равнище от сегашната средна цена на тон въглерод в света - около 2 долара.

В доклада се посочва, че Швеция налага данък, който се равнява на 127 долара и е най-високият в света. В ЕС тон въглерод се облага с 22 евро (25 долара).

Данъкът ще повиши най-вече цената на въглищата, тъй като именно тази енергия съдържа средно най-много въглерод. Цената ще се увеличи тройно в страните от Г-20. Природният газ също се струва по-скъпо, както и бензинът - с 14 процента средно по-висока цена.

Цените на електричеството ще се увеличат различно в отделните страни. Във Франция, където по-голямата част от електроенергията идва от атомни централи, влиянието ще е минимално, от порядъка на 2 процента. В Китай, Австралия и Индия, които в момента зависят силно от въглищата, увеличението ще е над 60 процента.

Експертите на МВФ пресмятат, че въглероден данък от поне 50 долара през 2030 година за развитите страни и 25 долара за развиващите се страни, би намалил двойно вредните емисии спрямо сегашните ангажименти на страните.