За 6050 км от републиканската пътна мрежа камионите над 3,5 тона ще плащат тол такси. От тях 796 км са автомагистрали, 2322 км - първи клас, и 2932 км - втори клас. Това обявил проф. Олег Асенов - член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", след третото заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане в експлоатация на електронната система за таксуване на база време и изминато разстояние, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройство. Това означава, че безплатни остават 14 000 км от цялата републиканска пътна мрежа, която е около 20 000 км. В момента за преминаването по нея товарните автомобили над 3,5 тона плащат е-винетка. Безплатни остават и 20 000 км общински пътища.

Предстои да бъдат публикувани за обществено обсъждане и тарифите на тол таксите, след като бъдат дискутирани от работна група към консултативния съвет. В продължение на 30 дни всеки заинтересован ще може да отправи своите предложения по тарифите. В началото на декември, преди да изтече крайният срок за подаване на предложения, консултантът на АПИ - Световната банка, ще организира форум за електронната система за събиране на пътни такси.

След обявяване на тарифите за обществено обсъждане ще започне и вторият тестови етап на тол системата - с бордови устройства в предоставени от транспортния бранш превозни средства. Първият етап от тестовия период обхвана издаването на маршрутни карти и тол калкулатора, чрез който по тестови тарифи превозвачите имат възможност да изчислят цената на традиционните си маршрути и да планират бюджетите си за 2020 г., се напомня в прессъобщението. Проф. Асенов е посочил, че максималните тарифи няма да са по-високи от тестовите. "Ще балансираме така тарифите и покритието на пътищата с тол, че отражението върху цените на стоките от първа необходимост да е минимално", добави той.

По думите на проф. Асенов за третокласните пътища няма да се плаща тол такса, а по тях минават доставчиците за вътрешния пазар. Механичното разглеждане на тарифите от точка А до точка Б, без мъдро реорганизиране на автопарка и логистичните сили, няма как да доведе до ефективност на транспортната услуга, е коментирал той.

Стойността на продадените електронни винетки през 2019 г. вече е по-голяма от приходите от винетки за цялата 2018 г., се посочва в прессъобщението. До момента тази година постъпленията са 358 655 688 лв.

Какви ще са тол таксите

През летните месеци се обсъждаше вариант, при който таксата "започва" от 12-14 стотинки за километър за ТИР с тегло над 12 тона с повече от три оси, клас Евро 06.

Предлагаха се отстъпки от тол таксите за активните превозвачи, като за 5000 километра на месец за коли над 12 тона, клас Евро 06 те да са 10 процента, за на 7500 километра - 20 процента, а за повече от 10 000 километра - 30 процента. Целта е превозвачите, които повече оперират на българска територия, да получават отстъпки.

По всички пътища в обхвата на тол системата ще бъдат инсталирани камери, които да контролират с колко оси са камионите, а специални датчици в пътното платно ще отчитат дали няма претоварване на колите, като се предлага нарушителите да бъдат глобявани.

Какви са заложените приходи

Общо приходите от винетки и тол такси, заложени за 2020 г., са 746,3 млн. лв., отбеляза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

Министърът представи пред депутатите информация за напредъка по въвеждане в експлоатация на електронната система за таксуване на база време и разстояние.

За 2020 г. са заложени 450 млн. лв. приходи от тол такси. През с.г. тол системата ще започне да действа малко по-късно и няма да има пълна година, затова и приходите от нея ще са по-малко, обясни Аврамова. За 2021 г. и за 2022 г. те ще бъдат по 600 млн. лв. 

Приходите за следващата година от винетки са планирани за около 296,3 млн. лв.