Близо половината държави-членки на ЕС са заявили интерес да се включат в програмата O.R.E.L., предложена от евродепутата от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, одобрена и финансирана от Европейската комисия. Става въпрос за създаване на единна платформа, в която всички пунктове за годишни технически прегледи на общността ще подават информация за реалния километраж на всяка кола, която мине през тях. Идеята е така да се пресече масовата практика на колите, които се внасят, да им се манипулира километражът.

Ето какво сподели пред Dir.bg вносителят на идеята Андрей Новаков.

- Г-н Новаков, разкажете малко повече за развитието на вашата идея да се направи обща платформа в ЕС, в която човек да може да провери пробега на колата си свободно преди да я купи.

- Това беше пилотен проект от преди година малко и Европейската комисия го финансира с 300 000 евро. Изпълнението му напредва, защото е направена платформата. Според информация на експерти от комисията, които се занимават с управлението на програмата, близо половината държави в ЕС са заявили готовност за включване на доброволни начала, за да може да се обменя информация.

- Как ще се случва засичането? Колата минава на технически преглед и информацията от прегледа, който включва и засичане на километража, ще бъде достъпна. Така ли да го разбираме?

- Да. Още от май месец миналата година държавите членки в ЕС са длъжни да събират такава информация по време техническия преглед. Информацията реално я има. Просто моята идея бе тази информация да се обменя, без да се засягат лични данни. Просто по номера на рамата на автомобила да може да се прави справка за пробега. Идеята ми е, когато си купите кола, която е внесена, да можете да проверите свободно на колко километра е. Така купувачът ще е сигурен в пробега и няма да бъде излъган.

- Разполагате ли с информация за какъв процент манипулации на километража се говори в Европа, има ли някаква статистика?

- Това, което знам от различни доклади, въпреки че сами разбирате, това е трудно доказуемо, е, че над 30% от колите втора употреба са с манипулирани данни на километража. Според мен, изразявам лично мнение, този процент е по-висок.

- Имате ли информация в кои страни това се прави най-много, както и къде се случва? Когато автокъща вкара 20 коли от дадена страна, къде се пипа най-често километражът - в другата страната или у нас?

- Повечето хора считат, че манипулацията се случва, след като колата се докара в България. Но според редица проучвания и според данни на самите търговци, по-често това се случва в страната, от която се внася колата. Вярвам, че тази платформа ще въведе ред и никой няма да прехвърля отговорността на предния. Идеята е програмата да работи в целия ЕС и да обхваща всички коли. Желанието ми е да можеш да влезеш през телефона си в платформата и по номера на рамата да видиш колата на какви километри е била миналата година, по-миналата и така. И ако има превъртане, защото за целта се използват специални технически средства, ще се види. И това ще е в полза на купувача, който ще знае на какви километри е и ще прецени дали да я купи, или ще коментира цената.

- Проверката ще е напълно свободна или ще изисква регистрация?

- Идеята ми е платформата да бъде напълно свободна и такова е предложението ми до комисията. Как точно ще бъде, в момента не мога да кажа. Сами разбирате, че става въпрос за събирането на огромен масив от данни, но нещата напредват.