Сайтът на Амазон (Amazon) е наводнен от фалшиви петзвездни отзиви за предлагани от непознати производители стоки, твърди потребителската организация Уич? (Which?), цитирана от Би Би Си и БТА.

Най-добрите отзиви за стоки като слушалки, смарт часовници и фитнес гривни, са доминирани от непознати марки, сочи проучването на организацията.

Хиляди отзиви обаче са неверифицирани, което означава, че няма доказателство, че този, който е написал отзива наистина е купил стоката.

Амазон съобщи, че използва автоматизирана технология за премахване на фалшивите отзиви.

Компанията отбеляза, че инвестира значителни ресурси, за да защити системата си за отзиви.

Проучването на "Уич?" обаче сочи, че фалшивите ревюта са често срещани.

Например когато организацията търсила слушалки, открила, че всички продукти на първата страница с резултати са от неизвестни марки, т.е. нечувани от експерти.

От 12 000 отзива за тези продукти повечето (87 процента) са били от неверифицирани покупки.

Един пример - слушалки от неизвестната марка Селебрат (Celebrat) има 439 ревюта, всичките са петзвездни, непотвърдени и са публикувани в един ден, което навежда на мисълта, че са генерирани автоматично.

Как да познаем фалшив отзив?

Не разчитайте на рейтинги - задълбочете се и четете ревютата.

Проверете датите. Вижте кога са пуснати отзивите. Ако ревютата са публикувани в много кратък период, вероятно са компютърно генерирани.

Филтрирайте отзивите, така че да не се включват неверифицираните. Само маркираните като проверени са тези, които Амазон може да потвърди, че наистина е направена покупка.

Ако един продукт има стотици хиляди предимно положителни отзиви, бъдете нащрек.

РевюМета (ReviewMeta), американски уебсайт, който анализира онлайн отзивите, посочи, че е шокиран от мащаба на неверифицираните ревюта, като каза, че те са очевидни и лесни за предотвратяване.

Популярността на сайтовете за онлайн отзиви означава, че все повече компании и потребители разчитат на тях. Според британската правителствена служба за конкуренция и пазари такива ревюта потенциално влияят върху покупки за общо 23 милиарда британски лири всяка година, правени от британски клиенти.