Френските фирми започват да напускат Румъния заради натиск от румънска страна, предизвикан от френската позиция по отношение на присъединяването на Румъния към Шенген, а оттеглянето им може да остави без работа хиляди служители, пише днес румънският вестник "Журналул национал", цитиран от БТА.
"Румънско-френското стратегическо партньорство започва да се превръща в спомен", коментира изданието. Неотдавнашното посещение на румънския външен министър Теодор Баконски в Париж завърши с неуспех. Той поиска от френската страна сигурна дата за присъединяването на Румъния към Шенген, но не получи положителен отговор. В резултат на това румънската страна засили натиска си срещу френските фирми, които имат договори в Румъния, пише "Журналул национал".
Показателно е, че са "преследвани" големите френски компании, които, както се знае, са подкрепяни при всякакви обстоятелства от френското президентство, посочва още изданието, като споменава като най-скорошен пример компанията "Колас", принудена да напусне Румъния, след решението на министъра на транспорта Анка Боаджиу да разтрогне договора за строежа на участъка Черна вода - Меджидия от магистралата Букурещ - Констанца.
Ръководството на френската група "Буиг", към която принадлежи "Колас", реши да се оттегли от всички строежи в Румъния - Букурещ, Крайова, Яш и Констанца, след като стигна до заключението, че Румъния е зона с финансов риск, посочва изданието. По този начин над 4000 румънски служители, които работят за френската компания, ще останат без работа.
"Журналул национал" напомня също, че през 2010 г. и френско-гръцкият консорциум Винчи-Актор се оттегли от публично-частното партньорство за строежа на участъка Комарник-Брашов. Източници от министерството говорят за поискан рушвет в размер на 40 милиона евро от румънската страна към Винчи, отбелязва всекидневникът.
Друг случай, който може да се превърне в нов френско-румънски скандал, е свързан с търга за хеликоптери за румънската служба за спешна помощ. Консорциумът ЕАДС, който е лидер в Европа и в света в производството на хеликоптери, предложи най-добрата цена - с около 12 милиона евро по-ниска, отколкото на конкурента си, но беше дисквалифициран заради данъчна глоба в размер на точно 2 леи (около 1 лев), пише вестникът.
"Това са само няколко изключително деликатни ситуации, които влошиха френско-румънските отношения в икономически план, а стратегическото партньорство между двете страни остана само една красива опаковка без съдържание", коментира "Журналул национал".