Производители и браншови асоциации са единодушни в коментар за БТА, че повишението на цените на шоколадовите изделия е неизбежно, ако какаото продължи да поскъпва на международните пазари.
През последните дни световните медии съобщиха за рязко повишаване на цената на какаото на стоковите борси, заради забрана на износа на суровината от най-големия производител в света Кот д'Ивоар. Цената на какаото достигна рекордна цена от 3 393 долара за тон.
Част от българските компании вече са увеличили цените, заради ръста на продажната цена на производителите на какао в други страни като Малайзия и Сингапур. Други български фирми задържат цените в очакване кризата да отмине и суровината да поевтинее.
След като има ръст на цените на какаото, ще се вдигне и цената на шоколада, произведен с това какао, заяви за БТА Григор Ковачев, председател на Съюза на производителите на захар и захарни продукти. Той обаче не се ангажира с процент на поскъпването, нито със срокове, защото различните шоколадови изделия съдържат различен процент какао. Това според него ще е определящо за решението за евентуално поскъпване.
Възможно е при някои компании повишаване на цената да няма, защото те разполагат с достатъчно количества суровина и могат да изчакат докато кризата отмине, коментира Ковачев.
От половин година цената на натуралното какао расте всеки месец и от два лева за килограм с ДДС през юни 2010 г. вече е 10 лева, коментира за БТА Мариана Хаджипеткова от "СофКао". Фирмата все още задържа цените на продуктите си, което обаче може да продължи само до два - три месеца. Хаджипеткова прогнозира, че поскъпването на какаото на международните пазари ще има отражение върху цените на шоколадовите изделия. Тя съобщи, че напоследък производители от Малайзия и Сингапур вече не гарантират твърда цена на какаото, което е основание да се смята, че цената на суровината ще продължи да расте.
Изпълнителният директор на "Крафт фуудс" Франко Дел Фабро каза за БТА, че все още е трудно да се предвиди дали ще има ръст на цените, защото не е ясно колко дълго ще продължи политическата криза в Кот д'Ивоар. "Ако кризата се окаже кратка, има голяма вероятност ние да поемем увеличението на цените и да не пипаме цените за потребителя, но ако кризата продължи дълго, най-вероятно ще бъдем принудени да отразим цените на какаото в увеличение на цените на продуктите ни", допълни Франко Дел Фабро.
По думите му проблемите за производителите на шоколад в страната не са свързани само с какаото. През последните един-два месеца се наблюдава увеличение на цените на какаото, захарта, пшеницата и кафето, което оказва натиск върху цените на продуктите ни, каза Дел Фабро. В отговор на въпрос дали компанията е склонна да намали съдържанието на какао в продуктите до нормативно допустими граници от 35%, за да избегне увеличаване на цените, от "Крафт фуудс" заявиха, че не биха правили компромис с качеството на изделията си. От компанията определят като тежка в икономическо отношение изминалата година. Те посрещат кризата с разнообразяване на асортимента, което отчитат като положителен ход.
От "Нестле" заявиха за БТА, че все още не могат да коментират дали цените на шоколадовите им изделия ще се повишат и откога. От компанията обаче заявиха, че не планират промяна в рецептите, свързана с намаляване на какаото, с което да се избегне поскъпване на продуктите.
Зависима от цената на какаото е и козметичната индустрия, чиито клиенти са спа-хотелите. Според българските хотелиери процедурите с какаови продукти могат да поскъпнат, ако изделията на козметичната промишленост поскъпнат значително. При спа-процедурите най-често се използват кремове с примеси на какао и шоколад.
В СПА менюто на голяма част от българските спа хотели присъства поне една процедура с шоколад или какао, отбелязаха за БТА от Българския съюз по балнеология и спа туризъм. Средната цена на процедурите е между 60 и 80 лева. Различните терапии с шоколад не са типично български процедури и в повечето случаи са включени в екзотичната част на спа-менютата. Според членовете на асоциацията процентът на потребление на тези терапии не може да се определи като висок. Клиентите, възползващи се от тези терапии, са основно българи. Чуждите туристи избират предимно типично българските спа процедури с мед, розово масло, билки, вино, грозде, мляко, кал.