Когато има закъснение или отмяна на самолетен полет, според директива на Европейския съюз за авиотранспорта, пътниците имат право да получат писмена информация за правата си. Това не се случва, заяви на пресконференция Меглена Кунева - политически съветник за еврокомисаря по транспорта Сийм Калас.
Нито веднъж, при нито едно закъснение на полет не съм получила писмено обяснение за правата си, посочи Кунева. Според европейското законодателство, компаниите са длъжни да информират пътниците за техните права и трябва да създадат механизми за разглеждане на жалби, посочи Кунева.
Според директивата за авиотранспорта, приета от Европейския парламент, ако полет закъснее с три или повече часа или е анулиран, пътниците са в правото си да поискат обезщетение. Ако закъснението е с повече от пет часа и пътниците решат да не продължат пътуването си, те имат право да получат парите за билета си обратно, както и транспорт обратно до мястото, откъдето са тръгнали.
Съгласно законодателството на ЕС хората с увреждания и пътниците с намалена или ограничена подвижност са много добре защитени, посочи Вероника Манфреди, отговорник за правата на пътниците в кабинета на Калас. Тя отбеляза, че тази група пасажери имат право да получат помощ при заминаване, пристигане и по време на пътуване със самолет, влак или автобус. Те обаче предварително трябва да уведомят превозвача за пътуването си.
Във всеки сектор на транспорта има европейско законодателство, но много страни вярват, че са по-добри от него и имат право да не го приложат, каза Кунева. По думите й гражданското общество в България трябва да настоява европейските директиви за всички видове транспорт да се приложат в нашето законодателство.
Пресконференцията е по повод на европейска кампания за популяризиране на правата на пътниците.