Това е годишната прогноза на дигиталната агенция eDesign за развитието на уеб бранша в България, предоставена на БТА.

Ако преди година, инвестирането във Facebook-кампании изглеждаше перспективно, днес този канал е твърде експлоатиран и все по-малко интересен, смятат експертите. С въвеждането на нови правила във Facebook , публикациите в корпоративна страница стигат само до малка част от потребителите. Ако искате вашите послания да достигнат до останалите хора, ще трябва да плащате на социалната мрежа, посочва Георги Костов, собственик в eDesign.

До края на 2015 г. интернет съдържанието в България ще се получава в голяма степен през мобилни устройства и по-малко през десктоп компютри. Все по-търсени ще бъдат интернет страници, които са лесно достъпни и четими на мобилни устройства или само на мобилните страници. Фокусът на програмистите ще бъде изместен от изграждането на мобилни приложения, към изграждането на мобилни сайтове.

В проектирането на интерфейса и структурата на сайтовете, определящи ще бъдат идеите за независимост спрямо различните екранни резолюции, както и възможността за лесна и удобна навигация чрез докосване или така наречените touch интерфейси. Услугите, базирани на локализация (LBS - Location Based Services), както и на стандарта за безжичен пренос на малки разстояния NFC (Near Field Communication) също ще започнат постепенно да набират скорост и у нас.

През 2013 г., а най-вероятно и за доста по-дълъг период, сайтовете ще се освобождават от бремето на некачественото съдържание. Това е бавен процес, който ще отнеме много време, но високите изисквания на все по-информирания и визуално, и съдържателно узрял интернет потребител превръщат този процес в естествен, смятат експертите.

През 2011 г. и 2012 г. броят на онлайн магазините се е увеличил няколко пъти и очакванията са тази тенденция да се запази и през тази година. Предимствата на електронната търговия (достъп до значително по-голяма аудитория, в сравнение с традиционните търговски обекти, по-ниски разходи за поддръжка и персонал, повече възможности за интерактивен маркетинг, по-голямо удобство за потребителя) вече са видни за всички традиционни играчи, а подтикват и все повече нови фирми да стартират своята дейност, използвайки само този канал.

Агресивната и евтина реклама в интернет става все по-неефективна. Потенциалът на интернет рекламата е огромен и той многократно надхвърля този на традиционните медии, но некоректните практики лесно отблъскват потребителите. Затова и след първоначалния период на неконтролирано използване на всякакви агресивни методи, пазарът вече преминава в своята зряла фаза, в която се търсят онези инструменти, които осигуряват дългосрочен успех.

Ерата на умните телефони промени живота ни изцяло. През тази и следващите години предстои този ефект да се мултиплицира, с постепенното налагане на умните телевизори, термометри, печки, хладилници, медицински апарати, часовници и др. Процес, който става популярен с названието "Интернет на нещата" (Internet Of Things) и включва свързването на все повече електроуреди в дома, офиса и обществената инфраструктура.

Все още не е ясно, кой ще е следващият клас устройства, който ще спечели популярност, сравнима с тази на смартфоните и таблетите, но със сигурност е въпрос на време дигитализацията и услугите, свързани с анализ на състояния и опериращи или управлявани през интернет да навлизат все по активно в ежедневието ни, анализират специалистите.