Наводнението в Куинсланд може да доведе до спад в цените на корабните превози, съобщи Bloomberg. В момента пред бреговете на засегнатия от наводнения австралийски щат и водещ производител на въглища в света изчакват 132 огромни кораба, всеки колкото три футболни игрища, наредени в 20 – милна върволица.
Корабите ще трябва да чакат поне 22 дни, за да бъдат натоварени, след като най-тежките от половин век насам наводнения наложиха затварянето на мини в североизточния щат на Австралия. Цените на австралийските въглища скочиха с 6.9% за кокса и 4.5% за отоплителните през миналата седмица. Но докато можеше да се очаква и таксата за транспортиране да се вдигне, на практика се случва точно обратното.
На корабните агенти може да се наложи да пренасочат въглищните кораби да се конкурират за поръчки на други пазари – въглищата просто в един момент ще свършат с оглед на закритите мини. От началото на декември производството на въглища е намаляло с 4.5 млн. тона. Няма изгледи бизнесът да се възстанови по-скоро от февруари, коментират представители на местните мини.
В момента на трите пристанища на Куинсланд се товарят въглища на някои кораби, но това са запасите или наличностите, които са били вече качени на влакове. След като въглищата свършат, ще трябва да се чака за товар докато мините бъдат изсушени и производството се възобнови – или да се потърсят товари в Латинска Америка и Азия.
Корабните агенти предсказват, че развилата се ситуация може да доведе до 31% спад на индекса Baltic Dry Index, който измерва цената на превоза на корабни товари в света, като днес той се понижава с 1.8% до 1453 пункта. „Всеки шипър, който има карго, ще бъде засипан с оферти и ще се опита да се възползва от ситуацията“, твърди експерт в Лондон. Средно с 36% до 12897 долара дневни са паднали наемите за най-широко използваните карго съдове. Таксите са паднали с други 20%.
В момента собствениците на кораби са в неизгодна ситуация: през 2007 и 2008 г. бяха поръчани твърде много кораби. Товарната флота в света през тази година ще се увеличи с 18%, докато търсенето на корабни услуги ще нарасне с 7% - прогнозира Bloomberg. Затова корабособствениците не могат да се възползват от бума на международната търговия: доставките на желязна руда тази година ще скочат с 7.5% до над рекордните 1 млрд. тона, рекорд се чака и при доставките на въглища – но търговската флота се е разраснала прекалено бързо.
Търговци на лондонската Baltic Exchange прогнозират възстановяване на цените на превозите през втората половина на годината, във връзка с тенденцията за увеличаване на запасите от търговците.
Цената за наема на кораба, докато той бъде натоварен, е известна като демураж и понякога се поема от наемателя, който обаче може да се позове на форсмажор. Най-големите минни компании в света BHP Billiton и Rio Tinto вече обявиха форс-мажор в Куинсланд.
Вместо това чартоьрите могат да предложат на собствениците да освободят кораба и да потърсят алтернативни товари, с което да компенсират загубения доход – това в морското право е известно като „облекчаващ принцип“. Във все повече кораби край бреговете на Куинсланд се говори за освобождаване.