"За мен винаги е било важно да развивам социалните си умения. Знаете, че хората наемат заради опит и познания, но уволняват заради липса на емоционална интелигентност и добро, адекватно отношение към хората. Много е важно как се държиш не само със служителите и шефовете си, а и с хората на твоето ниво. И друго важно нещо - вярвам, че човек може да постига целите си с човешки подход, вместо императивно, с командване", споделя Таня Косева-Бошова, която е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Коя е тя?

Таня Косева- Бошова има над 20 години управленски опит на пазара на бизнес имоти в Югоизточна Европа.

Тя е управляващ директор и партньор в Lion"s Head - компания, която инвестира в първокласни офис сгради в Централна и Източна Европа. Към днешна дата компанията управлява близо 235 000 кв. м офисни площи. Ключови сред тях са Полиграфия офис център и Мегапарк в София и Орегон парк в Букурещ. Г-жа Косева-Бошова е управляващ партньор и на Park Lane Developments - водеща компания за изграждане, развитие и управление на бизнес недвижими имоти с фокус върху първокласните офис площи. Наскоро компанията изгради Park Lane Office Center - клас А бизнес сграда в София, която беше купена от САП Лабс България. Това е най-голямата инвестиционна сделка в офисния сектор в България за последните 3 години. Двете компании са част от AG Capital, водеща група за инвестиции, развитие и управление на недвижими имоти в Централна и Източна Европа. Таня Косева-Бошова е била партньор и изпълнителен директор на някои от най-големите и успешни компании, свързани с недвижими имоти в страната - Colliers International, Landmark Property Bulgaria и European Trade Center. Тя е основател и председател на управителния съвет на Асоциация на собствениците на бизнес сгради в България (АСБС), както и член на управителния съвет на Българския форум на бизнес лидерите (BBLF).

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Задължителни са въпросите свързани с образованието, опита на кандидата, подхода му в различни ситуации, начин на мислене, амбиции и очаквания за работния процес и естеството на работата. На последните етапи на подбор говорим и за средата, личните интереси, хобита. Навлизането в личното пространство за някои от кандидатите може да бъде неудобно, но за мен е важно кой е човекът от другата страна на масата и в личния си живот. Той е същият човек в дома и в офиса. Не смятам, че продължителността на интервюто е от най-голямо значение. Важно е комуникацията по време на интервюто да е открита и всяка страна да заяви какво е важно за нея. При такъв директен подход много често намеренията и очакванията на двете страни стават ясни още на първата среща.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Най-ценният съвет, който бих дала на човек, който отива на интервю, е да мисли позитивно и да се усмихва. Усмивката намалява напрежението и повдига духа. Тъй като пазарът ни е малък, дори и на момента да не се разберем със съответния кандидат, вероятността да работим заедно след време не е малка. Кандидатът може да се подготви с фактология, технически умения и знания, но в нашата работа ключови са комуникационните умения и това се вижда най-добре в хода на интервюто.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Важно е първото впечатление, но не е решаващо. Ние сме преди всичко хора и минаваме през различни ситуации и настроения, затова отделям време да се запозная по-добре с човека. С времето и опита в подбора първото впечатление за кандидатите става все по-рафинирано и точно. Относно подходът на кандидата - пак зависи от позицията. В нашия бранш най-подходящ е балансиран подход с добра преценка на ситуацията - понякога по-настъпателно, в други ситуации по-спокойно. Търсим конкретни качества за съответната позиция. Един осъзнат човек би следвало да може да овладее моментното си настроение. Това е добър тест и за бъдещата работа, която ще изпълнява кандидата. Същият критерии прилагам и за собственото си настроение, опитвам се да не го вменявам в процеса на интервюто.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Желанието за развитие е най-силен мотиватор, а и в света на имотите човек може много бързо да се развие и да изпълнява различни функции в сферата. Това е постоянен процес и кандидатът трябва да се развива постоянно.

Определено бих назначила кандидат, ако има потенциал да се развие. Ние всички се учим и развиваме с всяка нова позиция и работа, с която се захванем. А и няма как човек да натрупа опит и знания, ако няма шанс да влезе в реален бизнес казус. Естествено има конкретни по-редки случаи, в които ни трябва опитен човек, който да поеме изцяло и самостоятелно работата, тогава търсим подготвени кадри.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Идеалният кандидат според мен трябва да не се страхува да поема отговорност, да мисли и действа бързо и да е емоционално интелигентен. Най-важното за мен е отношението на кандидата към клиентите, колегите и работата. Аз самата работя много и искам да покажа на служителите, че когато усилията бъдат насочени в правилната посока, резултатите не закъсняват. Нямам отделен кабинет и работя рамо до рамо с екипа си. Държа комуникацията помежду ни да е открита и да имаме ясно поставени цели. Ако има някакъв проблем, за мен е важно да търсим заедно решение, вместо да търсим виновни.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Стажантските програми са много добър вариант за младите кадри, които искат да придобият опит в реална бизнес среда. Намирането на таланти безспорно не е лесна работа, но все пак таланти в България има. Доказателство за това са многото компании, които тук разработват високотехнологични иновативни продукти и софтуерни решения на световно ниво, включително изкуствен интелект. Все по-често виждам млади хора, които са получили образованието си в чужбина и са предпочели да се върнат и да работят тук в България. Това означава само едно - бизнес средата тук се променя към по-добро. Много ценя различната гледна точка и младите допринасят много именно с новия си свеж поглед върху бизнеса, процесите и пазара като цяло.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето, бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Започнах първата си работа, докато учех в Американския университет. През последните две години от обучението си пътувах два пъти в седмицата от Благоевград до София, за да работя като стажант за Мобиком. За мен беше изключително вълнуващ период, защото бях много млада, амбициозна и съчетавах ученето и работата в друг град. Учех в автобуса. Работех в счетоводния отдел на компанията - оттам започна интересът ми към финансите. След това попаднах в сектора на недвижими имоти - работих дълги години за консултантска компания Colliers International, където израснах в йерархията и станах управляващ партньор. След време преминах към инвеститорската страна и от 15 години се занимавам с развиване на търговски и бизнес сгради. Основните моменти за мен бяха това, че започнах да работя възможно най-рано - още по време на обучението си. Работех много.

Ако можех да върна времето назад, не бих променила нищо. За мен винаги е било важно да развивам социалните си умения. Знаете, че хората наемат заради опит и познания, но уволняват заради липса на емоционална интелигентност и добро, адекватно отношение към хората. Много е важно как се държиш не само със служителите и шефовете си, а и с хората на твоето ниво. И друго важно нещо - вярвам, че човек може да постига целите си с човешки подход, вместо императивно, с командване.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Дълбоко вярвам, че и средата и сплотеността допринасят за успеха на екипите в компанията. До скоро бяхме разделени в 3 различни локации и макар че винаги сме били в офиса (естеството на работата ни е такова), комуникацията и ежедневния обмен на идеи и реализацията им понякога се забавя, когато сме разделени физически. Сега изграждаме нов модерен офис, в който да обединим екипите на едно място.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Ние работим изцяло от офиса. Вярвам, че когато сме заедно, постигаме повече. Разбира се, в определени лични ситуации и при необходимост е възможен хоум офисът за определен период от време. Това беше така и преди пандемията.

Работното място на бъдещето в някои сфери ще бъде хибридно. Служителите ще имат възможност да избират дали да работят от дома, офиса или в споделени пространства. Те са водещи при избора на офис, а офисът е физическото проявление на културата на една компания. Очаквам пазарът на качествени офис сгради да продължи да съществува и да расте.

Все по-често ще виждаме офиси, които напомнят атмосферата на дома и които създават много повече позитивни преживявания на ползвателите си. Нуждите на служителите са поставени на първо място при разработването на дизайна и разпределението на пространствата. Ще има зони за фокусирана работа, зони за комуникация, за видео разговори, за забавление, хранене и спорт. Ефектът при компаниите ще бъде по-добра продуктивност, по-лесно привличане и задържане на таланти, а при служителите - повече щастие и удовлетвореност от работата.

Това е положителна тенденция - дава ни посока и възможност и ние да развиваме и оживяваме сградите си. Наскоро например изцяло променихме една от нашите сгради - Мегапарк. Създадохме повече зелени пространства, зони за колаборация и отдих в общите части. В сградата отвори врати и най-новия ко-уъркинг в София - MyFlex, където има зона за събития, презентации, бар и страхотна тераса за почивка и срещи. Предстои да развием още много идеи и да развием допълнителни услуги, за да отговорим на тези тенденции.