"Университетът не е краят на образованието. Той е само началото.", споделя следващият ни гост в поредицата "HR кафе".

Кой е той?

Казвам се Николай Илиев - CEO и съосновател на CloudCart - open SaaS софтуер, който е лесен за използване и дава възможност на търговците да създадат удобно и бързо, работещи онлайн магазини без да притежават технически познания и умения.

Аз и моите колеги, непрекъснато се стремим да направим онлайн търговията по-достъпна и лесна. Нашата компания има мисия - ние искаме не просто да създаваме електронни магазини, ние целим да променим живота на нашите клиенти, да им помогнем да открият нови бизнес хоризонти и да оставим следа след себе си. За нас е важно да знаем, че сме носители на положителна промяна в света. В компанията активно управлявам оперативните и финансови аспекти на дейността ни, включително имам последната дума при подбора на персонал. Имам експертиза в областта на маркетинга и продажбите, електронната търговия, разработката на потребителски интерфейс и анализ на потребителския опит и неговото значение за eCommerce. За да можем аз и моите партньори да постигнем устойчив растеж на компанията ни, подборът на правилните кадри е от изключително голямо значение и аз отделям специално внимание, за да се уверя, че за нас работят качествени хора.

Има ли неудобни въпроси по време на интервю?

Аз съм на мнение, че неудобни могат да бъдат само въпроси от много лично естество, които не са пряко свързани с професионалния background на кандидата и с личностните качества, които той или тя трябва да притежава, за да се справя добре с работата и да се впише в екипа. Адмирирам всякакви въпроси от страна на кандидата, които биха хвърлили яснота върху професионалните отговорности, които ще му бъдат възложени, върху структурата на екипа и фирмата, върху това какво се очаква от него, ако иска да е успешен на тази позиция и в компанията. За да могат и двете страни в един работен ангажимент да са наясно какво могат да очакват една от друга е много важно да се задават въпроси - качествени и "дълбоки" въпроси, чиито отговори да им помогнат да преценят дали има синергия между двете страни и дали могат да дадат добавена стойност към търговците, които използват нашата услуга.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?

Преди всичко, човекът трябва да бъде спокоен и уверен. Много лесно един интервюиращ може да усети, когато кандидатът за работа е нервен, неуверен и се притеснява. Отиди на интервюто с високо вдигната глава и широка усмивка. Второто е, че трябва да бъдеш честен. Предварителната подготовка за интервю е важна, но трябва информацията, която споделяш да е истина, защото започнеш ли работа някъде бързо ще си проличи, ако си "поразкрасил" уменията и качествата си. Както е модерно да се казва сега - бъди автентичен! Прецени честно за себе си дали смяташ, че можеш да бъдеш част от екипа на компанията и си отговори на въпроса как можеш ти да допринесеш за по-доброто му представяне и успеха му. Сред основните ти цели на интервюто трябва да е да разбереш дали компанията може да ти предложи работа, която всеки ден да извършваш с удоволствие и да ти носи удовлетворение. Не на последно място човекът трябва да се е запознал с това в каква компания отива, за да покаже, че наистина е заинтересован от позицията. Ключът да си спокоен на интервю е да се подготвиш добре за него. Задължително е да си "напишеш домашното" и да направиш необходимите проучвания, защото това е ключово за доброто ти представяне. Обратното - да не знаеш за какво отиваш на интервю прави много лошо впечатление. Човек трябва да е мотивиран, да иска да се развива и да го покаже. Да е активен участник в интервюто.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?

О, бих казал, че е много важно. Как е облечен човека не е от такова голямо значение, макар че не бих погледнал с добро око на някой, който дойде на интервю по къси гащи. Облеклото не е нужно да е строго официално, но трябва да е прилично и представително до някаква степен. Още по-важен е езикът на тялото, ако си спокоен, позитивен, мотивиран и нахъсан - това си личи по начина, който се държиш. Увереността е най-добрата дреха, която може да облече кандидатът за работа. Тя прави първото впечатление, което последващият разговор затвърждава.

Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода?

За нашата компания е важно кандидатите за работа да имат последователна мисъл - това е от огромно значение, за да бъдат назначени на работа при нас. Ние искаме да приобщим мислещи и можещи хора в компанията. А подходът им може да е по-настъпателен или по-спокоен - всичко е индивидуално и зависи от конкретната позиция. За някои длъжности, като например търговските, е хубаво човек да е по-директен, да си по-спокоен и организиран пък е предимство, когато си на позиция, която изисква да работиш с много различни хора и трябва да умееш да общуваш с тях ефективно - например, такава е позицията на проджект мениджъра. Да си по-концентриран и интровертен пък помага, когато имаш по-техническа работа.

Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията?

Отново това е комплексно решение, което се влияе и от двете неща. Ако при нас дойде един млад човек, който има голямо желание за развитие, но няма опит по-скоро бихме му дали шанс и дори в началото възнаграждението му да не е много високо, то със сигурност ще нарасне защото в компанията ни умеем да възнаграждаваме и сме благодарни на мотивираните хора, които както се казва "се раздават" и работят за своето и на компанията развитие. Ние се стремим да избираме кандидати, чиято цел е да работят това, което обичат, а не просто да изкарат едни пари в края на месеца. Работата трябва да е удоволствие, а парите са средство!

Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Определено, да. Ние инвестираме в потенциала. В началото и нашата компания беше просто една идея с потенциал, в която избрахме да инвестираме. Ако човек има желание и работи за своето развитие, вярвам че всички пропуски могат да бъдат наваксани. И обратното, дори ако някой има добро CV и множество умения и дипломи, ако не се старае и не е отдаден, то той няма да се реализира и да бъде успешен.

Какви са впечатленията ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

В момента ние имаме трима стажанти и сме много доволни от тяхната работа. Не ни представлява трудност да откриваме млади таланти с желание да станат част от екипа ни, но за нас е важно те да бъдат качествени кадри с позитивно мислене и мотивирани да се развиват. Новата вълна младежи са деца на едно ново поколение, което е по-дигитално ориентирано и за което интернет е голяма част от живота им. Като компания, която се развива в дигиталния свят ние сме много радостни от този факт. Тяхното университетско образование им е дало една добра основа, но живеем в свят, който се променя бързо и постоянно затова ние сме големи поддръжници на концепцията за "учене през целия живот". Университетът не е краят на образованието. Той е само началото.

Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Ковид и сега?

Светът много се промени заради пандемията, променихме се и ние. Отначало ни беше трудно да привикнем към работата от разстояние, защото комуникацията се затруднява, когато с колегите ти не сте в едно работно пространство и не можете да си изговорите нещата очи в очи. Много по-лесно е да се сетиш за нещо и да го обсъдиш с човека на съседното бюро, това стимулира и креативния процес. Мисля, че негативите, с които се сблъскахме са именно от това естество - затруднена комуникация. За това пък сега оценяваме много повече работата в офиса и възможността да се виждаме "на живо". Мисля, че макар и в естеството си Ковид да е едно отрицателно събитие, то донесе и редица позитиви. Например, накара ни да оценим малките неща, да се обърнем към себе си и да отсеем истински важното. В работен аспект, бих казал че станахме един по-сплотен колектив, защото когато се сблъскваме с трудности заедно с колегите, това ни помага да се обединим като екип и да станем още по-силни и успешни заедно.

Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия?

В момента около 30% от служителите в компанията работят хоум офис и то не заради Ковид. По принцип, в компанията ни даваме възможност за хоум офис и когато някой служител почувства нужда или му се наложи да остане да работи у дома, той или тя може да го направи. Това спестява на служителя много време от път, позволява му да работи по-концентрирано без да се разсейва, от нещата, които неизменно присъстват в офиса и да прекарва повече време със семейството си.

Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид?

В основата си, критериите за оценка не се промениха много, но определено сега приветстваме много по-високо уменията за работа в бързо променяща се обстановка, гъвкавостта, възможността за извършване на качествена работа от дома. Ситуацията в глобален мащаб се променя много бързо и ако човек иска да е успешен днес той трябва да притежава едно много ценно качество - адаптивност!

Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Работното място е едно малко общество и тъй като обществата се променят ежедневно естествена закономерност е и то да се промени. Хората няма да спрат да работят в офиси, защото ние сме социални същества, но със сигурност повече хора ще се възползват от възможността за дистанционна работа. Офисът обаче ще продължи да има важна роля защото в него се случват повече неща и доста по-бързо и динамично отколкото, когато хората работят от разстояние. Това, разбира се, при условие че светът се справи със ситуацията, породена от Ковид в рамките на 2-3 години. Живеем в динамично време и обликът на света може да се промени неочаквано и да придобие нови измерения през това време. Едно е сигурно, дигитализацията и онлайн свързаността ще са в основата на развитието на бизнеса сега и за в бъдеще.

 

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.