Работещата на въглища ТЕЦ "Брикел" обяви, че търси свой път в "справедливия преход" към нисковъглеродна икономика. Така топлоцентралата стига до използването на биомасата и РДФ горивото.
Това става седмица след като на 9 септември РИОСВ - Стара Загора издаде принудителна административна мярка за спиране на котли - 1, 2, 3, 4, 5 и 6 на горивната инсталация за производство на топлинна енергия на ТЕЦ "Брикел" заради установено използване на неразрешен вид гориво.
От ТЕЦ-а обясниха, че са започнали да добавят към основното гориво - въглища, биомаса и РДФ гориво, като последното е в рамките на 4% от общото гориво. Признават, че това са направили в разрез с разрешителното си.
Ето какво се казва в съобщението на ТЕЦ "Брикел":
Каква е истината за ТЕЦ "Брикел"?
⦁ Пред нас има само два варианта - да използваме по-чисто гориво в разрез с разрешителното си или да затворим сега, на момента
⦁ Биомасата и РДФ горивото са нашия единствен шанс за оцеляване и преход към по-малко замърсяване
Енергийният микс на България е съставен от 40 % ядрена енергия, 40 % енергия, произведена от въглища, и останалите 20 % са енергия от възобновяеми източници и природен газ. В този енергиен микс на държавата ни влиза и производството на "Брикел".
Нашият ТЕЦ е създаден преди десетилетия, както и повечето централи в България, включително и самият АЕЦ Козлодуй. Времена, в които никой не е мислил нито за нисковъглеродна икономика, нито за това, че ще има емисии въглероден диоксид, за чиито емитиране трябва да плащаме, нито за това какво излиза във въздуха от тези централи и как се отразява на хората. Всичко е било в посока държавата да бъде енергийно независима и да използва каквото има като наличен природен ресурс.
В днешни времена нещата са много по-различни. Акцентира се върху важните теми за глобалното затопляне, изменението на климата, както и здравето на населението.
Къде сме ние от "Брикел" в цялата тази енергийна картина? И толкова ли сме "черни", колкото се опитват да ни изкарат?
Ние сме въглищна централа, която произвежда топло- и електроенергия, подава енергия в т.нар. брикетна фабрика, където правим брикети, предназначени за населението. И, да, ние сме включени в Европейската схема за търговия с емисии и трябва да си купуваме такива, защото замърсяваме.
Това, което ни се иска да кажем, тъй като никой друг не го прави, е, че въглищните централи си отиват. Много ни е трудно да го приемем , но знаем че това е пътят, който е начертан, и най-вероятно - правилен. Но за целия този процес има преходен период, както и възможност за т.нар. справедлив преход към нисковъглеродна икономика. Този преход в България обаче удря на камък. Ние не го виждаме. Той реално не съществува.
Затова ние решихме, че трябва да търсим за нас този преход.
Знаем как изглежда "Брикел" - той не е толкова мръсен и толкова черен, колкото се опитват да го изкарат, но все пак работи на въглища. При работата с тях производството не е много чисто. Това могат да ви го потвърдят и от която и да е от другите централи.
Та, след като няма справедлив общ преход , "Брикел" реши да търси своя самостоятелен път към него.
Така се стигна до биомасата и РДФ горивото.
Относно биомасата, убедени сме, че вече няма човек, който да не е наясно колко екологично е горивото от този тип. Започнахме процедура, свързана с биомасата. Тя е свързана с добавяне към основното гориво - въглища, на биомаса и РДФ гориво, като последното е в рамките на 4 % от общото гориво.
В България една процедура по промяна на комплексно разрешително в най-добрия случай трае минимум една година, в най-лошия никога не приключва.
По това време започна да се вдига цената на емисиите и ние разбрахме, че имаме два варианта - да използваме по-чисто гориво в разрез с разрешителното си или да затворим сега, на момента. Ние избрахме варианта да продължим и да бъдем "грозния "Брикел", който работи.
Да, изгаряме биомаса; да, МОСВ знаят; да, РИОСВ - Стара Загора знаят. И знаят, че това е вариантът, в който да замърсяваме по-малко и плащаме по малко емисии. Всички от тези институции знаят, че това е по-добре за здравето на хората. Само тези, които правят политика в България не знаят...
Успяхме с поредица от много писма и план за постоянен мониторинг, както и измервания от Изпълнителната агенция по околна среда, да убедим МОСВ, че трябва да ни даде възможност при много строги и стриктни правила да започнем пробно изгаряне на въглища с РДФ гориво. Държим дебело да подчертаем, че РДФ са отпадъци, минали през специална обработка, за да се превърнат в гориво за централата. Ние не внасяме отпадъци от други държави!
За сведение на всички "експерти", за това гориво ние плащаме, а не плащат на нас. Последните измервания, които са правени с подаване на РДФ към централа, са с много по-добри показатели, от тези, когато изгаряме само въглища. Готови сме да предоставим всички данни на всеки, които иска и се интересува от тях.
Ние, "Брикел", не правим нищо, което да е тайно или незаконно. Опитваме се да работим и да оцелеем, защото в момента се намираме в битка за съществуване. Останалите три централи на територията на Маришкия басейн са в същата хипотеза.
Ние не искаме да се оправдаваме, а да кажем на всички, че, колкото и странно да звучи, се опитваме да внедрим и ползваме по-екологични горива, водещи до по-малко замърсяване и емитиране на емисии. И, да, ние сме "мръсния и грозния "Брикел" и се опитваме да променим това.
НАЙ
БДЖ и "Дойче бан" подписаха договор за доставка на 76 модернизирани вагона
За ролята и значимостта на посочената заплата в една обява за работа
Нова наредба намалява сроковете за присъединяване към електрическите мрежи
ЕС тихо работи върху забраната за китайски вятърни турбини подобно на Huawei технологиите
БДЖ и "Дойче бан" подписаха договор за доставка на 76 модернизирани вагона
ЕС тихо работи върху забраната за китайски вятърни турбини подобно на Huawei технологиите
Нова наредба намалява сроковете за присъединяване към електрическите мрежи
За ролята и значимостта на посочената заплата в една обява за работа